Ptaki wokół nas
Oferta Ośrodków, Autor: Agnieszka Kątna-Dolata , Edukacja w Folwarku Jurand Agnieszka Kątna-DolataPoziom nauczania | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |





Miejsce realizacji zajęć: w sali, w terenie
Uczestnicy warsztatów nauczą się rozpoznawać główne gatunki ptaków występujących na terenie Parku Krajobrazowego Doliny Baryczy i zmysły ptaków oraz elementy ich budowy zewnętrznej jako cechy przystosowania do określonego środowiska, a także zróżnicowanie środowisk bytowania ptaków. Dobieranie w pary ilustracji konkretnego ptaka do gniazda. Na koniec uczniowie przygotowywaną karmnik dla ptaków.
WSKAZANIE: oferta wykorzystuje lokalny potencjał: przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione).
czas trwania | ilość osób | koszt | dostępność |
2-3h min. | od 20 do 35 osób | 30 zł/osoba | stałe |
możliwość zorganizowania ogniska, przejażdżki bryczkami
Lp. | Data odbycia zajęć | Nazwa szkoły | Imię i nazwisko nauczyciela | Przedmiot | Przedmiot nauczania | |
1 | 8 październik 2019r. | Zespół Szkół w Odolanowie | Małgorzata Brodala | historia, informatyka | IV-VI | Więcej |
2 | 30 październik 2019r. | Zespół Szkół w Odolanowie | Mariola Lepka | edukacja wczesnoszkolna | I-III | Więcej |
3 | 11 październik 2019r. | Zespół Szkół w Odolanowie | Arleta Nowak | edukacja wczesnoszkolna | I-III | Więcej |
Przygodziczki 64
63-421 Przygodzice
63-421 Przygodzice
KONTAKT
- Przedszkole
- Edukacja wczesnoszkolna (I-III)
- Klasy (IV-VI)
- Klasy (VII-VIII)
- Oferta dla dorosłych
Wychowanie przedszkolne
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Treści nauczania:
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności.
Edukacja wczesnoszkolna
Podstawa programowa
Cele ogólne:
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność czytania na poziomie umożliwiającym samodzielne korzystanie z niej w różnych sytuacjach życiowych, w tym kontynuowanie nauki na kolejnym etapie edukacyjnym i rozwijania swoich zainteresowań.
Treści nauczania:
Uczeń organizuje pracę, wykorzystuje urządzenia techniczne i technologie; zwraca uwagę na zdrowie i zachowanie bezpieczeństwa, z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych.
Przyroda (Klasa (IV))
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Wskazywanie przystosowań organizmów do środowiska życia i zdobywania pokarmu.
Treści nauczania:
Uczeń rozpoznaje pospolite grzyby jadalne i trujące, opisuje znaczenie grzybów w przyrodzie i życiu człowieka.
Uczeń obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka.
Uczeń określa warunki życia w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór wody) i wskazuje przystosowania organizmów (np. ryby) do środowiska życia.
Technika
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Przyjmowanie postawy proekologicznej.
Eko-technologie pomocne w ochronie środowiska.
Przyjmowanie postawy proekologicznej.
Ekologiczne postępowanie z wytworami technicznymi, szczególnie zużytymi.
Przyjmowanie postawy proekologicznej.
Kształtowanie umiejętności segregowania i wtórnego wykorzystania odpadów znajdujących się w najbliższym otoczeniu.
Rozpoznawanie i opis działania elementów środowiska technicznego.
Identyfikowanie różnorodnych elementów technicznych w najbliższym otoczeniu.
Treści nauczania:
Uczeń racjonalnie gospodaruje różnorodnymi materiałami.
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Planowanie i przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń; wnioskowanie w oparciu o ich wyniki.
Uczeń analizuje wyniki i formułuje wnioski.
Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń uzasadnia konieczność ochrony przyrody.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń opisuje i prezentuje postawę i zachowania człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Treści nauczania:
Uczeń wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazuje, że są one
powiązane różnorodnymi zależnościami.
Uczeń przedstawia odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody oraz propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Przedmioty uzupełniające (zajęcia artystyczne, zajęcia techniczne)
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania: