4. Przystanek - Cykl życia drzewa

Wokół widzimy wiele drzew. Drzewa w parku w Miliczu moją dogodne warunki do życia, w związku z czym wiele z nich ma po 200 lat, a nawet więcej, najstarszy dąb szypułkowy prawdopodobnie ma co najmniej ok. 400 lat. Zastanów się czego mogły ,,doświadczyć’’ te drzewa w ciągu swojego życia? Drzewo – to prawdopodobnie najpiękniejsza, najbardziej okazała forma życia, która potrzebuje tak niewiele, by żyć, jednocześnie umożliwiając życie setkom innych organizmów, takim jak: mchy, porosty, grzyby, glony, paprocie, inne drzewa, zwierzęta i człowiek. Drzewo, podobnie jak zwierzę lub człowiek – rodzi się, a w zasadzie kiełkuje z nasienia, rośnie, rozwija się, wydaje nasiona, starzeje się i obumiera. Codziennie wokół siebie (a teraz w parku) obserwujemy setki drzew w różnych etapach życia. Rozwój drzewa można podzielić na trzy kolejne okresy: młodociany, dojrzałości i starzenia się. WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELA: 1. Na wstępie warto przypomnieć dzieciom budowę drzewa w nawiązaniu do przystanku nr 3 oraz zapoznać dzieci z cyklem życia drzewa. W materiałach dodatkowych znajdują się opisy etapów życia drzewa, szkice siewek wybranych gatunków, link do filmu edukacyjnego oraz kolorowanka.