Wyprawa ODKRYWCÓW w parku milickim
Oferta Ośrodków, Autor: Zofia Pietryka , Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Ekologicznej "Dolina Baryczy"Poziom nauczania | ![]() ![]() ![]() ![]() |





Miejsce realizacji zajęć: w terenie
Zajęcia będą dotyczyły zagadnień historycznych i architektury pałacu w Miliczu oraz przyrodniczych np. rozpoznawanie gatunków drzew liściastych i iglastych, owadów, ptaków napotkanych w parku w tym gatunków chronionych. Określanie czystości powietrza i wody w oparciu o metody bioindykacji oraz poznawanie zasad dbałości o środowisko.
Wskazanie do grantów edukacyjnych: historyczny (np. zabytki, fakty i przekazy historyczne, tradycyjna architektura, etc.); przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki chronione). Trasa ścieżki jest dostępna dla osób niepełnosprawnych.
czas trwania | ilość osób | koszt | dostępność |
2,5 godz. | od 15 do 30 osób | 20 zł/osoba | sezonowe: maj-październik, |
Termin zajęć należy wcześniej uzgodnić z edukatorem.Koszt obejmuje oprócz przeprowadzenia zajęć, przygotowanie kart pracy dla uczestników z uwzględnieniem poziomu nauczania.Grupa do Milicza dojeżdża we własnym zakresie. W razie niepogody będzie możliwość zmiany terminu zajęć.
W załączeniu materiały edukacyjne oraz link do ścieżki na portalu edukacyjnym, z których można skorzystać zarówno przed jak i po zajęciach. Karty pracy można uzupełniać w oparciu o tablice informacyjne na trasie ścieżki oraz własne obserwacje.
„Ścieżka dydaktyczna w zespole Pałacowo- Parkowym w Miliczu” publikacji, została przygotowywana w 2005 r. w ramach projektu: „Dolina Baryczy miejscem edukacji ekologicznej” realizowanym przez Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Ekologicznej „Dolina Baryczy” i Centrum Edukacyjno- Metodyczne „Dolina Baryczy” w Miliczu we współpracy z Nadleśnictwem Milicz.
Opracowanie jest wynikiem pracy zespołu nauczycieli przyrodników i regionalistów (informacje o autorach na końcu publikacji). Przygotowane materiały dydaktyczne i metodyczne dostosowane są do różnych poziomów nauczania oraz możliwości i zainteresowań dzieci i młodzieży. Opracowano materiały edukacyjne z zakresu biologii, geografii, historii. Publikacja zawiera też propozycje kart pracy dla uczniów z informacją, na którym przystanku najkorzystniej wykonać dane ćwiczenie.
Na trasie ścieżki wyznaczono osiem przystanków, na których znajdują się tablice informacyjne.
Podczas zajęć zostaną wykorzystane materiały edukacyjne, dydaktyczne i metodyczne. Zachęcam do zapoznania się z publikacją, która może stanowić pomoc dla nauczycieli np. w celu przygotowania swoich zajęć z uczniami.
W załączeniu materiały edukacyjne oraz link do ścieżki na portalu edukacyjnym, z których można skorzystać zarówno przed jak i po zajęciach. Karty pracy można uzupełniać w oparciu o tablice informacyjne na trasie ścieżki oraz własne obserwacje.
„Ścieżka dydaktyczna w zespole Pałacowo- Parkowym w Miliczu” publikacji, została przygotowywana w 2005 r. w ramach projektu: „Dolina Baryczy miejscem edukacji ekologicznej” realizowanym przez Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Ekologicznej „Dolina Baryczy” i Centrum Edukacyjno- Metodyczne „Dolina Baryczy” w Miliczu we współpracy z Nadleśnictwem Milicz.
Opracowanie jest wynikiem pracy zespołu nauczycieli przyrodników i regionalistów (informacje o autorach na końcu publikacji). Przygotowane materiały dydaktyczne i metodyczne dostosowane są do różnych poziomów nauczania oraz możliwości i zainteresowań dzieci i młodzieży. Opracowano materiały edukacyjne z zakresu biologii, geografii, historii. Publikacja zawiera też propozycje kart pracy dla uczniów z informacją, na którym przystanku najkorzystniej wykonać dane ćwiczenie.
Na trasie ścieżki wyznaczono osiem przystanków, na których znajdują się tablice informacyjne.
Podczas zajęć zostaną wykorzystane materiały edukacyjne, dydaktyczne i metodyczne. Zachęcam do zapoznania się z publikacją, która może stanowić pomoc dla nauczycieli np. w celu przygotowania swoich zajęć z uczniami.
link do ściezki edukacyjnej w parku milickim
|
Pl. Ks.E. Waresiaka 7
56-300 Milicz
56-300 Milicz
KONTAKT
- Klasy (IV-VI)
- Klasy (VII-VIII)
- Szkoła średnia
- Oferta dla dorosłych
Godzina wychowawcza
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania:
Historia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Chronologia historyczna.
Odróżnianie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Tworzenie narracji historycznej.
Konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych.
Tworzenie narracji historycznej.
Tworzenie krótkich i długich wypowiedzi: planu, notatki, rozprawki, prezentacji.
Treści nauczania:
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Plastyka
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
Treści nauczania:
Uczeń w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury.
Uczeń zapoznaje się z twórczością artystów w obrębie „małej ojczyzny”.
Przyroda (Klasa (IV))
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Wiedza.
Poznanie różnych sposobów prowadzenia obserwacji i orientacji w terenie.
Wiedza.
Poznanie cech i zmian krajobrazu w najbliższej okolicy szkoły.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie w tym korzystanie z różnych pomocy: planu, mapy, lupy, kompasu, taśmy mierniczej, lornetki itp.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Wykonywanie obserwacji i doświadczeń zgodnie z instrukcją (słowną, tekstową
i graficzną), właściwe ich dokumentowanie i prezentowanie wyników.
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Uważne obserwowanie zjawisk przyrodniczych, dokładne i skrupulatne
przeprowadzenie doświadczeń, posługiwanie się instrukcją przy wykonywaniu pomiarów i doświadczeń, sporządzanie notatek i opracowywanie wyników.
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez: właściwe zachowania w środowisku przyrodniczym, współodpowiedzialność za stan najbliższej okolicy, działania na rzecz środowiska lokalnego, wrażliwość na piękno natury, a także ładu i estetyki zagospodarowania najbliższej okolicy, świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody.
Treści nauczania:
Uczeń podaje nazwy przyrządów stosowanych w poznawaniu przyrody, określa ich przeznaczenie (lupa, kompas, taśma miernicza).
Uczeń podaje przykłady wykorzystania zmysłów do prowadzenia obserwacji
przyrodniczych.
Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji i doświadczeń
przyrodniczych.
Uczeń korzysta z różnych źródeł wiedzy o przyrodzie.
Uczeń odczytuje informacje z planu i mapy posługując się legendą.
Uczeń wymienia składniki pogody i podaje nazwy przyrządów służących do ich pomiaru (temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru).
Uczeń rozpoznaje składniki przyrody ożywionej i nieożywionej w najbliższej okolicy szkoły.
Uczeń rozróżnia wody stojące i płynące, podaje ich nazwy oraz wskazuje naturalne i sztuczne zbiorniki wodne.
Uczeń rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły.
Uczeń podaje nazwy warstw lasu, porównuje warunki abiotyczne w nich panujące; rozpoznaje podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w lesie oraz przyporządkowuje je do odpowiednich warstw lasu; wymienia zasady właściwego zachowania się w lesie.
Uczeń ocenia krajobraz pod względem jego piękna oraz dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego „małej ojczyzny”.
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych.
Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy.
Planowanie i przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń; wnioskowanie w oparciu o ich wyniki.
Uczeń określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne.
Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji.
Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
Uczeń posługuje się podstawową terminologią biologiczną.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń opisuje i prezentuje postawę i zachowania człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Treści nauczania:
Klasyfikacja organizmów.
Uczeń rozpoznaje organizmy z najbliższego otoczenia, posługując się prostym kluczem do ich oznaczania.
Różnorodność i jedność roślin.
Rośliny nagonasienne.
Uczeń rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew nagonasiennych.
Różnorodność i jedność roślin.
Rośliny okrytonasienne.
Uczeń dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy żywe), rozpoznaje jej organy i określa ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat).
Różnorodność i jedność roślin.
Rośliny okrytonasienne.
Uczeń rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew liściastych.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ptaki.
Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ptaków (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ptaków do lotu.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ssaki.
Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ssaków (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie, itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ssaków do życia w różnych środowiskach.
Uczeń wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazuje, że są one
powiązane różnorodnymi zależnościami.
Uczeń przedstawia porosty jako organizmy wskaźnikowe (skala porostowa), ocenia stopień zanieczyszczenia powietrza tlenkami siarki, wykorzystując skalę porostową.
Uczeń podaje przykłady gospodarczego użytkowania ekosystemów.
Uczeń analizuje wpływ człowieka na różnorodność biologiczną.
Uczeń uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej.
Geografia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Wiedza geograficzna.
Opanowanie podstawowego słownictwa geograficznego w celu opisywania oraz wyjaśniania występujących w środowisku geograficznym zjawisk i zachodzących w nim procesów.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie, analizowanie pozyskanych danych i formułowanie wniosków na ich podstawie.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Interpretowanie map różnej treści.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Podejmowanie konstruktywnej współpracy i rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi.
Kształtowanie postaw.
Rozwijanie postawy współodpowiedzialności za stan środowiska geograficznego, kształtowanie ładu przestrzennego oraz przyszłego rozwoju społeczno-kulturowego i gospodarczego „małej ojczyzny”, własnego regionu i Polski.
Treści nauczania:
Uczeń wyznacza w terenie współrzędne dowolnych punktów (za pomocą mapy lub GPS).
Uczeń charakteryzuje środowisko przyrodnicze regionu oraz określa jego główne cechy na podstawie map tematycznych.
Uczeń projektuje trasę wycieczki krajoznawczej po własnym regionie na podstawie wyszukanych źródeł informacji oraz w miarę możliwości przeprowadza ją w terenie.
Uczeń rozpoznaje w terenie główne obiekty charakterystyczne i decydujące o atrakcyjności „małej ojczyzny”.
Uczeń projektuje na podstawie własnych obserwacji terenowych, działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności.
Uczeń identyfikuje się z „małą ojczyzną” i czuje się współodpowiedzialny za kształtowanie ładu przestrzennego i jej rozwój.
Godzina wychowawcza - wybierz z dodatkowym przedmiotem nauczania powiązanym z tematem lekcji
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania:
Historia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Chronologia historyczna.
Odróżnianie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Tworzenie narracji historycznej.
Konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych.
Tworzenie narracji historycznej.
Tworzenie krótkich i długich wypowiedzi: planu, notatki, rozprawki, prezentacji.
Treści nauczania:
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Plastyka (Klasy (IV-VII))
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
Treści nauczania:
Uczeń w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury.
Uczeń zapoznaje się z twórczością artystów w obrębie „małej ojczyzny”.
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
Treści nauczania:
Uczeń opisuje różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym; wskazuje przyczyny spadku różnorodności genetycznej, wymierania gatunków, zanikania siedlisk i ekosystemów
Godzina wychowawcza - wybierz z dodatkowym przedmiotem nauczania powiązanym z tematem lekcji
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania:
Historia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Tworzenie narracji historycznej
Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym tub problemowym; dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego; dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje pozyskane informacje z różnych źródeł wiedzy.
Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym tub problemowym; dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego; dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje pozyskane informacje z różnych źródeł wiedzy.
Treści nauczania: