Jak ujmować w wykazie dokumentów księgowych faktury Pro-forma?
Zdarza się, że niektóre ośrodki edukacji wymagają od zamawiającego
zajęcia wcześniejszej rezerwacji terminu poprzez uiszczenie zaliczki na
podstawie wystawionej faktury pro-forma. Faktury pro-forma nie są
dokumentami księgowymi i nie należy ich wpisywać w wykazie dokumentów
księgowych potwierdzających poniesienie kosztów, ale dokument ten, wraz z
potwierdzeniem zapłaty (jeśli płacono gotówką powinna na nim być
adnotacja, że opłacono gotówką, jeśli przelewem lub kartą płatniczą-
należy w teczce z dokumentami umieścić również wydruk z konta
grantobiorcy potwierdzający zapłatę), musi zostać załączony w monitoringu i powinien zostać umieszczony w teczce grantu i dostępny do kontroli.
Załączenie w segregatorze
sprawy ww. dokumentów jest ważne, ponieważ uzasadnia, dlaczego część
zapłaty za wyjazd została zapłacona wcześniej, niż zajęcia się odbyły i
wystawiono właściwy dokument księgowy.
Jak zatem należy wprowadzić koszt w monitoringu, przy którym wystąpiła faktura pro-forma?
1. Do monitoringu wprowadzamy nr, datę wystawienia z faktury.
2.Kwotę kosztów wpisujemy całościowo- łącznie, ile zajęcia w ośrodku kosztowały
3. Jako datę zapłaty przyjmujemy datę ostatniego przelewu czy datę przekazania ostatniej części należności.
Skanujemy do jednego pliku fakturę pro-forma i fakturę i oba dokumenty załączamy jako dokument finansowy.
Skanujemy do jednego pliku potwierdzenie zapłaty obu części należności (za fakturę pro- forma i fakturę).
Na etapie kontroli LGD będzie sprawdzało, czy wszystkie dokumenty są w segregatorze sprawy.