Opowieści z lirą
Oferta Ośrodków, Autor: Włodzimierz Ranoszek , Usługi Turystyczne Włodzimierz RanoszekPoziom nauczania |
5/5
Miejsce realizacji zajęć: w sali
Spotkanie z autorskimi pieśniami opartymi o legendy i historię regionu. Występ może odbyć się w dowolnym zamkniętym pomieszczeniu o dobrej akustyce, ze względu na charakter najlepiej pasują do niego stylowe wnętrza historyczne, jak sala w baszcie żmigrodzkiego zamku. Spotkanie z balladą przy lirze może być połączone z nauką prostych dawnych tańców tradycyjnych przy akompaniamencie liry lub z prezentacją multimedialną o historii regionu i jego legendach i przyrodzie. Możliwy dojazd do szkół. W pomieszczeniach do 50 osób nie jest koniecznie dodatkowe nagłośnienie, w przypadku większych sal wskazane nagłośnienie z dwoma mikrofonami. Wskazanie do grantu: Oferta wykorzystuje lokalny potencjał kulturalny, historyczny i przyrodniczy. Oferta dotyczy problematyki przeciwdziałania skutkom zmian klimatu w zakresie świadome zakupy – krótki łańcuch dostaw. Oferta jest dostępna dla osób niepełnosprawnych. Zajęcia dostępne również w formie on - line, połączne z prezentacją multimedialną i filmem.
czas trwania | ilość osób | koszt | dostępność |
45 - 90 min. | od 20 do 50 osób | 20 zł/osoba | stałe |
Prezentacja gry na lirze jest bezpłatna na terenie Doiny Baryczy w przypadku skorzystania z płatnej usługi przewodnickiej.
Pełna oferta
|
Szkolna 6/1
56-300 Milicz Sułów
56-300 Milicz Sułów
KONTAKT
- Przedszkole
- Edukacja wczesnoszkolna (I-III)
- Klasy (IV-VI)
- Klasy (VII-VIII)
- Szkoła średnia
- Oferta dla dorosłych
Wychowanie przedszkolne
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do
etapu rozwoju dziecka.
Treści nauczania:
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki.
Edukacja wczesnoszkolna
Podstawa programowa
Cele ogólne:
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność rozumienia legend, faktów historycznych, tradycji, elementów kultury materialnej i duchowej oraz pojęć i symboli z nimi związanych, takich jak: rodzina, dom, naród, ojczyzna, kraj.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego.
Treści nauczania:
Uczeń określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe
Historia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Analiza i interpretacja historyczna.
Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków.
Analiza i interpretacja historyczna.
Rozróżnianie w narracji historycznej warstwy informacyjnej, wyjaśniającej
i oceniającej.
Analiza i interpretacja historyczna.
Objaśnianie związków przyczynowo-skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych.
Tworzenie narracji historycznej.
Konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych.
Tworzenie narracji historycznej.
Posługiwanie się pojęciami historycznymi i wyjaśnianie ich znaczenia.
Tworzenie narracji historycznej.
Przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych.
Treści nauczania:
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Język polski
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Kształcenie literackie i kulturowe.
Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
Treści nauczania:
Czytanie utworów literackich.
Uczeń rozpoznaje czytany utwór jako baśń, legendę, bajkę, hymn, przypowieść, mit, opowiadanie, nowelę, dziennik, pamiętnik lub powieść oraz wskazuje jego cechy gatunkowe; rozpoznaje odmiany powieści i opowiadania, np. obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy.
Historia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Analiza i interpretacja historyczna.
Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków.
Analiza i interpretacja historyczna.
Rozróżnianie w narracji historycznej warstwy informacyjnej, wyjaśniającej
i oceniającej.
Analiza i interpretacja historyczna.
Objaśnianie związków przyczynowo-skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych.
Tworzenie narracji historycznej.
Konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych.
Tworzenie narracji historycznej.
Posługiwanie się pojęciami historycznymi i wyjaśnianie ich znaczenia.
Tworzenie narracji historycznej.
Przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych.
Treści nauczania:
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Język polski
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Kształcenie literackie i kulturowe.
Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
Treści nauczania:
Czytanie utworów literackich.
Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze.
Historia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Tworzenie narracji historycznej
Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym tub problemowym; dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego; dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje pozyskane informacje z różnych źródeł wiedzy.
Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym tub problemowym; dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego; dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje pozyskane informacje z różnych źródeł wiedzy.
Treści nauczania:
Uczeń charakteryzuje i ocenia postanowienia traktatu wersalskiego wobec Polski
Uczeń opisuje odrodzenie państwa polskiego oraz jego granice i sąsiadów;
Uczeń porównuje cele i skutki powstania wielkopolskiego i trzech powstań śląskich
Język polski
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń stosuje w analizie podstawowe pojęcia z zakresu poetyki; w interpretacji tekstu wykorzystuje wiedzę o kontekstach, w jakich może być on odczytywany; poznaje niezbędne dla lektury fakty z historii literatury i innych dziedzin humanistyki; odczytuje rozmaite sensy dzieła; dokonuje interpretacji porównawczej.
Uczeń stosuje w analizie podstawowe pojęcia z zakresu poetyki; w interpretacji tekstu wykorzystuje wiedzę o kontekstach, w jakich może być on odczytywany; poznaje niezbędne dla lektury fakty z historii literatury i innych dziedzin humanistyki; odczytuje rozmaite sensy dzieła; dokonuje interpretacji porównawczej.
Treści nauczania:
Uczeń operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie rozwijanym i koncentrującym się przede wszystkim wokół tematów: Polska, Europa, świat - współczesność i
przeszłość; kultura, cywilizacja, polityka)
Wiedza o kulturze
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń posługuje się pojęciem kultury rozumianej jako całokształt ludzkiej działalności; analizuje i interpretuje teksty kultury - potoczne praktyki kultury, a także dzieła sztuki.
Uczeń posługuje się pojęciem kultury rozumianej jako całokształt ludzkiej działalności; analizuje i interpretuje teksty kultury - potoczne praktyki kultury, a także dzieła sztuki.
Treści nauczania:
Uczeń wymienia różne formy mediów kultury (słowo mówione, pismo, książka, obraz malarski, fotografia, film, program telewizyjny, spektakl teatralny) oraz użycia (nowe media, media masowe, media interaktywne, multimedia);
Uczeń lokuje wytwory kultury (zachowania, zwyczaje, normy moralne, wytwory materialne, dzieła sztuki) w kontekście grup społecznych, w których są tworzone i odbierane (rodzina, rówieśnicy, społeczność lokalna, naród)