Legendy z DB
Materiał Edukacyjny, Autor: Renata Woroniak , Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Jana Pawła II w TwardogórzePoziom nauczania |
0/5
Dzięki propozycji zadań uczniowie wskazują czego dotyczy legenda, jakie są elementy prawdy historycznej, a które elementy są niezwykłe lub fantastyczne
- Klasy (IV-VI)
- Klasy (VII-VIII)
Język polski
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Kształcenie literackie i kulturowe.
Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
Kształcenie językowe.
Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
Treści nauczania:
Czytanie utworów literackich.
Uczeń charakteryzuje podmiot liryczny, narratora i bohaterów w czytanych utworach.
Czytanie utworów literackich.
Uczeń nazywa wrażenia, jakie wzbudza w nim czytany tekst.
Czytanie utworów literackich.
Uczeń objaśnia znaczenia dosłowne i przenośne w tekstach.
Czytanie utworów literackich.
Uczeń rozpoznaje czytany utwór jako baśń, legendę, bajkę, hymn, przypowieść, mit, opowiadanie, nowelę, dziennik, pamiętnik lub powieść oraz wskazuje jego cechy gatunkowe; rozpoznaje odmiany powieści i opowiadania, np. obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy.
Język polski
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Kształcenie literackie i kulturowe.
Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
Kształcenie językowe.
Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
Treści nauczania:
Czytanie utworów literackich.
Uczeń wskazuje elementy dramatu (rodzaj): akt, scena, tekst główny, didaskalia, monolog, dialog.
Czytanie utworów literackich.
Uczeń określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji.
Czytanie utworów literackich.
Uczeń rozróżnia gatunki epiki, liryki, dramatu, w tym: pamiętnik, komedia, fraszka, sonet, pieśń, tren, ballada, epopeja, tragedia – i wymienia ich podstawowe cechy oraz wskazuje cechy gatunkowe czytanych utworów literackich.