Nie każdy grzyb "chodzi" w kapeluszu
Oferta Ośrodków, Autor: Małgorzaa Zawadzka , Centrum Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Żmigród- LKP "Lasy Doliny Baryczy"Poziom nauczania |
0/5
Miejsce realizacji zajęć: w sali, w terenie
Białe, czerwone, zielone, żółte a nawet fioletowe. W kropki, w paski, gładkie a nawet kolczaste. Na ziemi, na drzewach, na liściach a nawet na innych żywych organizmach. Jadalne, niejadalne lub trujące. Królestwo grzybów to niezliczona liczba form, kształtów i kolorów. Zwykle mówiąc o grzybach mamy na myśli grzyby kapeluszowe. To jednak niewielka ich część. Na naszych zajęciach spróbujemy odpowiedzieć na pytania: Jak jest ich rola w przyrodzie? Jakie mają znaczenie dla człowieka? I po co nam właściwie grzyby?
czas trwania | ilość osób | koszt | dostępność |
2-3 godz. | od 20 do 50 osób | bezpłatne | stałe |
Nie odwołujemy zajęć niezależnie od pogody.
Uczestnicy zajęć muszą być przygotowani do części terenowej tj.: obowiązuje obuwie sportowe w zależności od pory roku, spodnie, kurtka przeciwdeszczowa (w zależności od pogody). W okresie jesiennym, zimowym, wczesnowiosennym ciepła kurtka, czapka, szalik, rękawice.
„OGNISKO” – Centrum dysponuje wiatą drewnianą z grillem i miejscem na ognisko istnieje zatem możliwość zagospodarowania czasu po przeprowadzeniu zajęć poprzez zorganizowanie ogniska z kiełbaskami dla uczestników i opiekunów grupy. W ramach tej opcji gwarantujemy opał na ognisko i jego rozpalenie (w razie niepogody rozpalimy grilla pod dachem). Z uwagi na przepisy sanitarne nie zapewniamy kiełbasek ani innych produktów żywnościowych, o które uczestnicy muszą zadbać we własnym zakresie. Napoje również leżą w gestii uczestników.
„SPACER” – w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum znajduje się zespół pałacowo-parkowy gdzie starsze grupy w ramach dodatkowego spędzania czasu mogą we własnym zakresie zorganizować wycieczkę z wejściem na basztę ( płatne; informacja na stronie: https://it-zmigrod.pl ) .
Młodsze grupy mogą zorganizować czas na placu zabaw w parku.
Istnieje również możliwość skorzystania z otwartej ścieżki edukacyjnej „Wzdłuż Rowu Skórnego”.
OFERTA WAŻNA NAJWCZEŚNIEJ OD WRZEŚNIA 2019 ROKU.
O WSZYSTKICH WAŻNYCH ZMIANACH BĘDZIEMY PAŃSTWA INFORMOWAĆ NA BIEŻĄCO NA STROACH http://edukacja.barycz.pl/ i http://lasydolinybaryczy.pl/aktualnosci
Uczestnicy zajęć muszą być przygotowani do części terenowej tj.: obowiązuje obuwie sportowe w zależności od pory roku, spodnie, kurtka przeciwdeszczowa (w zależności od pogody). W okresie jesiennym, zimowym, wczesnowiosennym ciepła kurtka, czapka, szalik, rękawice.
„OGNISKO” – Centrum dysponuje wiatą drewnianą z grillem i miejscem na ognisko istnieje zatem możliwość zagospodarowania czasu po przeprowadzeniu zajęć poprzez zorganizowanie ogniska z kiełbaskami dla uczestników i opiekunów grupy. W ramach tej opcji gwarantujemy opał na ognisko i jego rozpalenie (w razie niepogody rozpalimy grilla pod dachem). Z uwagi na przepisy sanitarne nie zapewniamy kiełbasek ani innych produktów żywnościowych, o które uczestnicy muszą zadbać we własnym zakresie. Napoje również leżą w gestii uczestników.
„SPACER” – w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum znajduje się zespół pałacowo-parkowy gdzie starsze grupy w ramach dodatkowego spędzania czasu mogą we własnym zakresie zorganizować wycieczkę z wejściem na basztę ( płatne; informacja na stronie: https://it-zmigrod.pl ) .
Młodsze grupy mogą zorganizować czas na placu zabaw w parku.
Istnieje również możliwość skorzystania z otwartej ścieżki edukacyjnej „Wzdłuż Rowu Skórnego”.
OFERTA WAŻNA NAJWCZEŚNIEJ OD WRZEŚNIA 2019 ROKU.
O WSZYSTKICH WAŻNYCH ZMIANACH BĘDZIEMY PAŃSTWA INFORMOWAĆ NA BIEŻĄCO NA STROACH http://edukacja.barycz.pl/ i http://lasydolinybaryczy.pl/aktualnosci
Lp. | Data odbycia zajęć | Nazwa szkoły | Imię i nazwisko nauczyciela | Przedmiot | Przedmiot nauczania | |
1 | 26 wrzesień 2019r. | Szkoła Podstawowa we Wróblińcu | Dorota Piec | biologia, geografia | VII- VIII | Więcej |
Parkowa 4a
55-140 Żmigród
55-140 Żmigród
KONTAKT
- Przedszkole
- Edukacja wczesnoszkolna (I-III)
- Klasy (IV-VI)
- Klasy (VII-VIII)
- Szkoła średnia
Wychowanie przedszkolne
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do
etapu rozwoju dziecka.
Treści nauczania:
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
Edukacja wczesnoszkolna
Podstawa programowa
Cele ogólne:
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność respektowania przepisów gier, zabaw zespołowych i przepisów poruszania się w miejscach publicznych.
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka: zdrowotnej, sportowej, obronnej, rekreacyjnej i artystycznej.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń.
Treści nauczania:
Uczeń chroni przyrodę, wskazuje wybrane miejsca ochrony przyrody oraz parki narodowe, pomniki przyrody w najbliższym otoczeniu – miejscowości, regionie.
Uczeń odszukuje w różnych dostępnych zasobach, w tym internetowych, informacje dotyczące środowiska przyrodniczego, potrzebne do wykonania zadania, ćwiczenia.
Uczeń planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo- skutkowego i czasowego.
Uczeń rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las, las gospodarczy; określa składowe i funkcje ekosystemu na wybranym przykładzie, np. las, warstwy lasu, polany, torfowiska, martwe drzewo w lesie.
Uczeń rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną.
Uczeń rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
Przyroda (Klasa (IV))
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Wiedza.
Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).
Wiedza.
Poznanie różnych sposobów prowadzenia obserwacji i orientacji w terenie.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez: właściwe zachowania w środowisku przyrodniczym, współodpowiedzialność za stan najbliższej okolicy, działania na rzecz środowiska lokalnego, wrażliwość na piękno natury, a także ładu i estetyki zagospodarowania najbliższej okolicy, świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody.
Treści nauczania:
Uczeń rozpoznaje składniki przyrody ożywionej i nieożywionej w najbliższej okolicy szkoły.
Uczeń rozpoznaje pospolite grzyby jadalne i trujące, opisuje znaczenie grzybów w przyrodzie i życiu człowieka.
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych.
Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy.
Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych.
Uczeń wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku.
Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych.
Uczeń przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem.
Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
Uczeń odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe.
Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów
biologicznych.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo- skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski.
Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów
biologicznych.
Uczeń przedstawia opinie i argumenty związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń uzasadnia konieczność ochrony przyrody.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń opisuje i prezentuje postawę i zachowania człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Treści nauczania:
Klasyfikacja organizmów.
Uczeń uzasadnia potrzebę klasyfikowania organizmów i przedstawia zasady systemu klasyfikacji biologicznej.
Grzyby – organizmy cudzożywne.
Uczeń przedstawia środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych).
Grzyby – organizmy cudzożywne.
Uczeń wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do grzybów.
Grzyby – organizmy cudzożywne.
Uczeń wykazuje różnorodność budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe).
Grzyby – organizmy cudzożywne.
Uczeń przedstawia wybrane czynności życiowe grzybów (odżywianie, oddychanie).
Grzyby – organizmy cudzożywne.
Uczeń przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania:
Uczeń opisuje różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym; wskazuje przyczyny spadku różnorodności genetycznej, wymierania gatunków, zanikania siedlisk i ekosystemów
Uczeń uzasadnia konieczność międzynarodowej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom przyrody, podaje przykłady takiej współpracy (np. CITES, "Natura 2000", Agenda 21)