Poznaj florę i faunę stawów.
Oferta Ośrodków, Autor: Jan Pasieczny, Salomea Bienkiewicz , Gospodarstwo Rybackie StawczykPoziom nauczania |
0/5
Miejsce realizacji zajęć: w terenie
Ścieżka została utworzona po to, by dzieci, młodzież i dorośli mogli zapoznać się z cyklem hodowli karpia, urządzeniami hydrotechnicznymi stosowanymi w gospodarce rybackiej, ziołolecznictwem,
a także bogactwem flory i fauny stawów hodowlanych. Trasa została utworzona wokół stawu handlowego Jan, i ma długość 3,3 km. Na ścieżce znajduje się 8 tablic dydaktycznych i wiata turystyczna, z której można obserwować ptaki, oraz podsumować zajęcia
WSKAZANIE: oferta wykorzystuje lokalny potencjał: przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione).
czas trwania | ilość osób | koszt | dostępność |
3 godz. | od 10 do 25 osób | bezpłatne | sezonowe: kwiecień-wrzesień, |
Chęć skorzystania ze ścieżki należy zgłosić wcześniej właścicielowi. Ze ścieżki można skorzystać bezpłatnie, pod warunkiem, że zajęcia będą prowadzone przez opiekuna grupy lub wynajętego edukatora.
Gospodarstwo Rybackie Stawczyk
|
- Klasy (IV-VI)
- Klasy (VII-VIII)
- Szkoła średnia
- Oferta dla dorosłych
Godzina wychowawcza
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania:
Przyroda (Klasa (IV))
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Wiedza.
Poznanie przyrodniczych i antropogenicznych składników środowiska, rozumienie prostych zależności między tymi składnikami.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Stosowanie zasad dbałości o własne zdrowie, w tym zapobieganie chorobom.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Wskazywanie przystosowań organizmów do środowiska życia i zdobywania pokarmu.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Dostrzeganie wielostronnej wartości przyrody w integralnym rozwoju człowieka.
Treści nauczania:
Uczeń podaje przykłady wykorzystania zmysłów do prowadzenia obserwacji
przyrodniczych.
Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji i doświadczeń
przyrodniczych.
Uczeń wskazuje na planie i mapie miejsce obserwacji i obiekty w najbliższym otoczeniu szkoły.
Uczeń proponuje rodzaje wypoczynku i określa zasady bezpieczeństwa z nimi związane.
Uczeń podaje zasady zachowania się i udzielania pierwszej pomocy w wypadku ugryzienia, użądlenia, oraz spożycia lub kontaktu z roślinami trującymi.
Uczeń rozpoznaje rośliny trujące oraz zwierzęta jadowite i inne stanowiące zagrożenie dla życia i zdrowia.
Uczeń opisuje zasady zdrowego stylu życia (w tym zdrowego odżywiania się).
Uczeń rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły.
Uczeń odróżnia organizmy samożywne i cudzożywne, podaje podstawowe różnice w sposobie ich odżywiania się, wskazuje przystosowania w budowie organizmów do zdobywania pokarmu.
Uczeń obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka.
Uczeń określa warunki życia w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór wody) i wskazuje przystosowania organizmów (np. ryby) do środowiska życia.
Uczeń rozpoznaje i nazywa organizmy żyjące w wodzie.
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych.
Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy.
Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych.
Uczeń przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem.
Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
Uczeń posługuje się podstawową terminologią biologiczną.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń uzasadnia konieczność ochrony przyrody.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych.
Treści nauczania:
Uczeń przedstawia czynności życiowe organizmów.
Klasyfikacja organizmów.
Uczeń uzasadnia potrzebę klasyfikowania organizmów i przedstawia zasady systemu klasyfikacji biologicznej.
Klasyfikacja organizmów.
Uczeń rozpoznaje organizmy z najbliższego otoczenia, posługując się prostym kluczem do ich oznaczania.
Różnorodność i jedność roślin.
Rośliny okrytonasienne.
Uczeń rozróżnia formy morfologiczne roślin okrytonasiennych (rośliny zielne, krzewinki, krzewy, drzewa).
Różnorodność i jedność roślin.
Rośliny okrytonasienne.
Uczeń dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy żywe), rozpoznaje jej organy i określa ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat).
Różnorodność i jedność roślin.
Rośliny okrytonasienne.
Uczeń rozróżnia elementy budowy kwiatu i określa ich funkcje w rozmnażaniu płciowym.
Różnorodność i jedność roślin.
Rośliny okrytonasienne.
Uczeń przedstawia budowę nasiona rośliny (łupina nasienna, bielmo, zarodek).
Różnorodność i jedność roślin.
Rośliny okrytonasienne.
Uczeń rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew liściastych.
Różnorodność i jedność roślin.
Rośliny okrytonasienne.
Uczeń przedstawia znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ryby.
Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ryb (zdjęcia, filmy, schematy, hodowle akwariowe itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ryb do życia w wodzie.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ryby.
Uczeń określa ryby jako zwierzęta zmiennocieplne.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ryby.
Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ryb.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ryby.
Uczeń wyjaśnia znaczenie ryb w przyrodzie i dla człowieka.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Płazy.
Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli płazów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Płazy.
Uczeń określa płazy jako zwierzęta zmiennocieplne.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Płazy.
Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój płazów.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Płazy.
Uczeń wyjaśnia znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Gady.
Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli gadów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania gadów do życia na lądzie.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Gady.
Uczeń określa gady jako zwierzęta zmiennocieplne.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Gady.
Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój gadów.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Gady.
Uczeń wyjaśnia znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ptaki.
Uczeń przedstawia różnorodność środowisk życia i cech morfologicznych ptaków.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ptaki.
Uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ptaków (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ptaków do lotu.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ptaki.
Uczeń określa ptaki jako zwierzęta stałocieplne.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ptaki.
Uczeń przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ptaków.
Różnorodność i jedność świata zwierząt.
Ptaki.
Uczeń wyjaśnia znaczenie ptaków w przyrodzie i dla człowieka.
Uczeń wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazuje, że są one
powiązane różnorodnymi zależnościami.
Uczeń opisuje cechy populacji (liczebność, zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność,
struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa) oraz dokonuje obserwacji liczebności,
rozmieszczenia i zagęszczenia wybranego gatunku rośliny zielnej w terenie.
Uczeń analizuje oddziaływania antagonistyczne: konkurencję wewnątrzgatunkową
i międzygatunkową, pasożytnictwo, drapieżnictwo i roślinożerność.
Uczeń przedstawia strukturę troficzną ekosystemu, rozróżnia producentów, konsumentów (I i dalszych rzędów) i destruentów oraz przedstawia ich rolę w obiegu materii i przepływie energii przez ekosystem.
Uczeń analizuje zależności pokarmowe (łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne), konstruuje
proste łańcuchy pokarmowe (łańcuchy spasania) oraz analizuje przedstawione
(w postaci schematu) sieci i łańcuchy pokarmowe.
Uczeń przedstawia istotę różnorodności biologicznej.
Uczeń analizuje wpływ człowieka na różnorodność biologiczną.
Uczeń uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej.
Uczeń przedstawia formy ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadnia konieczność ich stosowania dla zachowania gatunków i ekosystemów.
Godzina wychowawcza - wybierz z dodatkowym przedmiotem nauczania powiązanym z tematem lekcji
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania:
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Treści nauczania:
Uczeń opisuje różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym; wskazuje przyczyny spadku różnorodności genetycznej, wymierania gatunków, zanikania siedlisk i ekosystemów
Uczeń podaje przykłady kilku gatunków, które udało się restytuować w środowisku
Uczeń przedstawia podstawowe motywy ochrony przyrody (egzystencjalne, ekonomiczne, etyczne i estetyczne)
Uczeń przedstawia różnicę między ochroną bierną a czynną, przedstawia prawne formy ochrony przyrody w Polsce oraz podaje przykłady roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową
Uczeń przedstawia wpływ współczesnego rolnictwa na różnorodność biologiczną (ciągle malejąca liczba gatunków uprawnych przy rosnącym areale upraw, spadek różnorodności genetycznej upraw)
Uczeń uzasadnia konieczność międzynarodowej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom przyrody, podaje przykłady takiej współpracy (np. CITES, "Natura 2000", Agenda 21)
Godzina wychowawcza - wybierz z dodatkowym przedmiotem nauczania powiązanym z tematem lekcji
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania: