Obserwujemy ptaki i inne zwierzęta w okolicach Wysocka
Materiał Edukacyjny, Autor: Marek Pawlicki , Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Wysocku MałymPoziom nauczania |
0/5
Dnia 2.10. 2018 roku uczniowie klasy IV SP z Wysocka Małego wraz
z opiekunami – nauczycielami wzięli udział w obserwacjach przyrodniczych
w okolicach Wysocka Małego w tym w Dolinie Baryczy.
Celem prócz rekreacji na świeżym powietrzu były obserwacje zwierząt, głównie ptaków najbliższych okolic z uwzględnieniem ewentualnych ciekawostek przyrodniczych napotkanych na trasie pieszej wycieczki.
Podczas wędrówki uczniowie zaobserwowali: wróble, sroki, szpaki, sierpówki, sójkę, słyszeli śpiew bogatki. Niestety nie widzieli innych dzikich gatunków zwierząt.
Za ciekawostki uznali: nisko znajdujące się nad ziemią, na drzewie gniazdo sierpówki oraz dużą dynię rosnącą na polu.
Przy okazji nauczyli się rozpoznawać niektóre gatunki drzew w okolicy.
Obserwacje prowadzili sumiennie i rzetelnie nie chcąc podawać nieprawidłowych danych.
- Klasy (IV-VI)
Godzina wychowawcza
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania:
Przyroda (Klasa (IV))
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Wiedza.
Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).
Wiedza.
Poznanie różnych sposobów prowadzenia obserwacji i orientacji w terenie.
Wiedza.
Poznanie przyrodniczych i antropogenicznych składników środowiska, rozumienie prostych zależności między tymi składnikami.
Wiedza.
Poznanie cech i zmian krajobrazu w najbliższej okolicy szkoły.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie w tym korzystanie z różnych pomocy: planu, mapy, lupy, kompasu, taśmy mierniczej, lornetki itp.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Wykonywanie obserwacji i doświadczeń zgodnie z instrukcją (słowną, tekstową
i graficzną), właściwe ich dokumentowanie i prezentowanie wyników.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie
z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów,
map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Dostrzeganie wielostronnej wartości przyrody w integralnym rozwoju człowieka.
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Rozwijanie wrażliwości na wszelkie przejawy życia.
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez: właściwe zachowania w środowisku przyrodniczym, współodpowiedzialność za stan najbliższej okolicy, działania na rzecz środowiska lokalnego, wrażliwość na piękno natury, a także ładu i estetyki zagospodarowania najbliższej okolicy, świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody.
Treści nauczania: