Twardogóra - miejsce, w którym mieszkam
Materiał Edukacyjny, Autor: Ewa Łysek , Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Jana Pawła II w Twardogórze| Poziom nauczania |   | 




 0/5
 0/5Lekcja dla uczniów klasy 3., której celem jest poszerzenie wiedzy o swojej małej Ojczyźnie, jej położeniu, ciekawych miejscach i kształtowaniu  lokalnego patriotyzmu. Podczas zajęć wykorzystano pomoce pozyskane dzięki uczestnictwu w projekcie Edukacja dla Doliny Baryczy.
					
					
- Edukacja wczesnoszkolna (I-III)
Edukacja wczesnoszkolna
							Podstawa programowa
								Cele ogólne:
								W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność  odczuwania  więzi  uczuciowej  i  potrzebę jej  budowania,  w  tym  więzi z rodziną, społecznością szkoły i wspólnotą narodową.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga potrzebę  i  umiejętność  samodzielnego,  refleksyjnego,  logicznego,  krytycznego i twórczego myślenia.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność  czytania  na  poziomie  umożliwiającym  samodzielne  korzystanie z  niej  w  różnych  sytuacjach  życiowych,  w  tym  kontynuowanie  nauki  na  kolejnym etapie edukacyjnym i rozwijania swoich zainteresowań.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność  obserwacji  faktów,  zjawisk  przyrodniczych,  społecznych i  gospodarczych,  wykonywania  eksperymentów  i  doświadczeń,  a  także  umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność  poprawnego  posługiwania  się  językiem  polskim  w  mowie  i  piśmie, pozwalającą na samodzielną aktywność, komunikację i efektywną naukę.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność  rozumienia  legend,  faktów  historycznych,  tradycji,  elementów  kultury materialnej i duchowej oraz pojęć i symboli z nimi związanych, takich jak: rodzina, dom, naród, ojczyzna, kraj.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność  rozumienia  zależności  pomiędzy  składnikami  środowiska przyrodniczego.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność uczestnictwa w kulturze oraz wyrażania swych spostrzeżeń i przeżyć za pomocą  plastycznych,  muzycznych  i  technicznych  środków  wyrazu,  a  także  przy użyciu nowoczesnych technologii.
W zakresie społecznego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga potrzebę  i  umiejętność  identyfikowania  się  z  grupami  społecznymi,  które  dziecko 
reprezentuje, nazywania tych grup i ich charakterystycznych cech.
W zakresie społecznego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga świadomość  wartości  uznanych  przez  środowisko  domowe,  szkolne,  lokalne i narodowe; potrzebę aktywności społecznej opartej o te wartości.
Treści nauczania:
						Uczeń czyta  płynnie,  poprawnie  i  wyraziście  na  głos  teksty  zbudowane  z  wyrazów opracowanych  w  toku  zajęć,  dotyczące  rzeczywistych doświadczeń  dzieci  i  ich oczekiwań poznawczych.
Uczeń czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane.
Uczeń wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, ustala kolejność zdarzeń, ich wzajemną zależność, odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych, postacie główne i drugorzędne; wskazuje cechy i ocenia bohaterów, uzasadnia swą ocenę, wskazuje  wydarzenie  zmieniające  postępowanie  bohatera,  określa  nastrój w  utworze;  odróżnia  elementy  świata  fikcji  od  realnej  rzeczywistości;  byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych.
Uczeń rysuje  kredką,  kredą,  ołówkiem,  patykiem  (płaskim  i okrągłym),  piórem, węglem, mazakiem.
Uczeń dobiera  stosowną  formę  komunikacji  werbalnej  i  własnego  zachowania, wyrażającą empatię i szacunek do rozmówcy.
Uczeń porządkuje  swoją  wypowiedź,  poprawia  w  niej  błędy,  omawia  treść przeczytanych  tekstów  i  ilustracji;  nadaje  znaczenie  i  tytuł  obrazom,  a  także fragmentom tekstów.
Uczeń wypowiada  się  w  formie  uporządkowanej  i  rozwiniętej na  tematy  związane z przeżyciami,  zadaniem,  sytuacjami  szkolnymi,  lekturą  czy  wydarzeniem kulturalnym.
Uczeń pisze  odręcznie,  czytelnie,  płynnie,  zdania  i  tekst ciągły,  w  jednej  linii; rozmieszcza  właściwie  tekst  ciągły  na  stronie  zeszytu,  sprawdza  i  poprawia napisany tekst.
Uczeń układa  i  zapisuje  opowiadanie  złożone  z  6–10  poprawnych  wypowiedzeń w ramach zagadnień opracowanych podczas zajęć; opisuje np. osobę, przedmiot, element świata przyrody na podstawie własnych obserwacji lub lektury.
Uczeń określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne  formy  terenu,  składniki  przyrody, charakterystyczne  miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe
Uczeń chroni  przyrodę,  wskazuje  wybrane  miejsca  ochrony  przyrody  oraz  parki narodowe, pomniki przyrody w najbliższym otoczeniu – miejscowości, regionie.
Uczeń słucha  i  czeka  na  swoją  kolej,  panuje  nad  chęcią  nagłego  wypowiadania  się, szczególnie w momencie wskazywania tej potrzeby przez drugą osobę. 
Moje miejsce zamieszkania (mój dom, moja miejscowość).
 
						 
							 
						 
						 
								 
								 
								 
								 
								 
										 
										 
										 
										 
										
 
					 
				