STREFA DZIECI

BAZA EDUKACYJNA

Przedszkole

Klasy I-III

Klasy IV-VIII

Ponadpodstawowe

Dorośli

Projekt 'Odkrywaj Dolinę Baryczy i zmniejszaj ślad węglowy" w ramach Działaj Lokalnie i EKOLOGICZNIE

Aktualności, Autor: Zofia Pietryka , Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Ekologicznej "Dolina Baryczy"
 0/5
Data: 2022-12-14
Miejscowość: Żmigród- Korzeńsko
Celem projektu było zaktywizowanie uczestników projektu zarówno młodzieży jak i dorosłych poprzez edukację i praktyczne działania do budowania zainteresowań oraz podejmowania inicjatyw na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu.

Uświadomienie, że planując wycieczki i wybierając spacery,przejażdżki rowerowe pozwalające na poznawanie swojego miejsca zamieszkania możemy jednocześnie zadbać o klimat i zmniejszać ślad węglowy. Dobrem wspólnym będzie podniesienie świadomości ekologicznej uczestników projektu. Poznanie i praktyczne wykorzystanie aplikacji turystycznej o Dolinie Baryczy, opracowań o regionie. Umiejętność szukania informacji o naszym regionie i powiązanie problemów i wyzwań technologicznych z tematyką globalną w kontekście Polski, Europy, planety Ziemia.

Projekt polegał na promocji i wprowadzeniu w praktykę edukacyjną materiałów i propozycji materiałów WWF, które były inspiracją do planowania zajęć ekologicznych przez uczniów i nauczycieli. Włączenie jak największej liczby osób w tym rówieśników ze szkoły i rodziców uczniów.

Przygotowanie i przeprowadzenie przez uczestników projektu z pomocą nauczycieli lekcji dla swoich rówieśników lub spotkania dla rodziców z wykorzystaniem materiałów WWF. Wykonanie zdjęć i relacji z zadania.

Zaproszenie do udziału w projekcie zostało zamieszczone na portalu edukacyjnym oraz zostały wysłane maile z zaproszeniem i informacją o zaplanowanych działaniach, do nauczycieli ze szkół, które we wrześniu zadeklarowały udział w XXV edycji Regionalnego Konkursu o Dolinie Baryczy.

Temat przewodni to zmniejszanie śladu węglowego w kontekście zwiedzania Doliny Baryczy. Wykonanie krótkiej relacji i zdjęć z tych zajęć, które grupy szkolne będą mogły zaprezentować.

Deklarację do konkursu zgłosiło 14 szkół w kategorii wiekowej kl. IV- VI , VII- VIII oraz 2 szkoły średnie. (gmina Milicz, Krośnice, Cieszków, Twardogóra, Żmigród, Odolanów, Przygodzice). W październiku udział w projekcie potwierdziło 11 szkół. Do tych szkół koordynator projektu Zofia Pietryka wysłała informację o planowanym wyjeździe edukacyjnym do Żmigrodu i warsztatach ekologicznych w Korzeńsku oraz bardziej szczegółowe informację o zadaniach projektowych oraz linki ze strony WWF, które mogą być dla młodzieżowych grup projektowych inspiracją do przygotowania zajęć dla swoich rówieśników lub rodziców.

Były to artykuły, filmy, animacje dotyczące globalnych problemów naszej planety, ale też tematy, które nawiązują do naszych lokalnych spraw.

W sumie zajęcia przeprowadzone przez uczniów odbyły się w 8 szkołach przy czym utworzono 11 grup projektowych (od 2 do 6 osób w każdej) zaangażowało się 34 uczniów, 8 nauczycieli – opiekunów grup projektowych (w ramach wolontariatu), w zajęciach uczestniczyło 344 uczniów (kl od I do VIII)

W dniu 14 grudnia odbył się wspólny wyjazd dla wszystkich uczniów realizujących projekt oraz ich nauczycieli do Żmigrodu i Korzeńska.

Zamówiony autobus czekał w Odolanowie na grupy projektowe z części wielkopolskiej, w Miliczu dołączyły grupy z części dolnośląskiej. Pomimo wyjątkowego mrozu wszystkie grupy projektowe dotarły na czas.

Zwiedzanie Zespołu Pałacowo - Parkowego w Żmigrodzie rozpoczęliśmy od Baszty – miła pani (która jak się okazało, kiedyś uczestniczyła w naszym konkursie) a obecnie jest pracownikiem Informacji Turystycznej w Żmigrodzie, opowiedziała o historii, ważnych wydarzeniach związanych z tym miejscem, uczestnicy zwiedzili pomieszczenia od piwnicy, sali widowiskowej, komnat obecnie wynajmowanych, aż po wieżę widokową. Później powędrowaliśmy do ruin pałacu i pani przewodnik nawiązała do tego jak dawniej przed pożarem wyglądał pałac, wizualizacja pięknych komnat pobudziła wyobraźnię. Jeszcze krótki spacer do parku (było bardzo mroźnie i trzeba było skrócić część terenową).
Wszyscy uczestnicy wrócili do autobusu i pojechaliśmy w kierunku Korzeńska. Zatrzymaliśmy się przy krzyżu pokutnym- Hanna Jankowska - przewodnik turystyczny – opowiedziała o historii tego miejsca i znaczeniu krzyży pokutnych.

W świetlicy wiejskiej w Korzeńsku czekała już na uczestników projektu gorąca herbata i szybko zostały rozłożone przywiezione z Milicza produkty lokalne: pyszne i świeże drożdżówki i ciastka z Cukierni - Piekarni Edward Rybka, soki i jabłka od Pochodyła Tłocznia, syrop malinowy z Chaty Łaniaka – wszystkie produkty posiadają certyfikat Dolina Baryczy Poleca.

Rozgrzani i posileniu (w ewaluacji uczestnicy podkreślili, że bardzo im smakowało!) z przejęciem młodzi „edukatorzy” mogli przedstawić swoje doświadczenia z przeprowadzonych w swoich szkołach zajęć tematycznie związanych z zmniejszaniem śladu węglowego w kontekście odkrywania Doliny Baryczy.

Dotarli również zaproszeni goście: Joanna Monastyrska – sekretarz gminy Żmigród, Mariusz Cłapka- radny gminny, Edyta Grzybkowska z Zespołu Placówek Kultury ze Żmigrodu i Aneta Ratajewska – sołtys Korzeńska oraz przedstawiciele promocji z gminy Żmigród.

Podczas I części spotkania Zofia Pietryka ze Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Ekologicznej "Dolina Baryczy"- koordynator projektu zaprezentowała informację o projekcie "Odkrywaj Dolinę Baryczy i zmniejszaj ślad węglowy" - prezentacja w oparciu o przesłane ze szkół raporty i zdjęcia – każda grupa projektowa miała możliwość krótkiej refleksji np. co najbardziej zainteresowało, co nowego się dowiedzieli itp. dyskusję z uczestnikami. Młodzież przedstawiła bardzo ciekawe zajęcia, mimo iż byli zainspirowani materiałami WWF, każda grupa projektowa zrealizowała to inaczej, z własnymi pomysłami. Najbardziej ciekawe okazały się eksperymenty i badania dotyczące czystości powietrza. Uczniowie wymienili swoje wrażenia i wnioski z realizacji zadania, podkreślili, że było to dla nich bardzo inspirujące i ważne doświadczenie.

Podczas II części, Roman Guziak, Renata Hebda i Joanna Pusz ze Stowarzyszenia Ekologicznego "Etna" zaprezentowali jakie są możliwości ograniczania śladu węglowego, wynikające z ekologicznych inicjatyw lokalnych, zdalnego wolontariatu oraz tworzenia wiosek energetycznych w Dolinie Baryczy. Miało to charakter dyskusji z uczestnikami, podczas której były zgłaszane i zapisywane propozycje do oferty i kierunków planowanego Centrum Energii Odnawialnej i Bioróżnorodności w Korzeńsku. Uczestnicy opowiedzieli się za utworzeniem miejsca, w którym będzie można praktycznie poprzez doświadczenia i pokazy przekonać się o znaczeniu energii odnawialnej w ograniczaniu śladu węglowego i przeciwdziałania zmianom klimatu.

Przygotowano wystawkę, zachęcającą do udziału w Kampanii "Ogród dla jeży i jaszczurek" realizowanej przez Stowarzyszenie „Etna” w ramach projektu „Gmina z werwą” przedstawiającą jak można pomóc jeżom i jaszczurkom tworząc dla nich odpowiednie stosy z kamieni lub gałązek, miejsc przyjaznych gadom i ssakom owadożernym.

Na wystawce zamieszczono też pomoce edukacyjne przydatne przy prowadzeniu zajęć o energii odnawialnej zakupione przez Stowarzyszenie na rzecz Edukacji DB ze środków Działaj Lokalnie. np. zegar z baterią owocową.

W III części warsztatowej, uczestnicy – zarówno młodzież jak i dorośli zostali podzieleni na grupy dyskusyjne, wg gminy w której mieszkają (Żmigród, Twardogóra, Cieszków, Krośnice i Milicz, Odolanów, Przygodzice). W grupach planowali własne działania w zakresie proponowanych inicjatyw a następnie prezentowali efekty, pomysły, inspiracje,itp

Wśród pomysłów pojawiły się: utworzenie łąk kwietnych i ogrodów bioróżnorodności, tworzenie domków dla owadów, miejsc przyjaznych ptakom i wiele innych. Tak jak zapowiedzieli prowadzący warsztaty, zgłoszone pomysły będą podstawą do planowania kolejnych projektów, do których zostanie zaproszona młodzież wraz z dorosłymi opiekunami (nauczyciele, rodzice itp.)

W ewaluacji projektu uczestnicy odpowiedzieli na karteczkach na kilka pytań a oto podsumowanie:

Najbardziej zainteresowało uczestników projektu to, że mogli wczuć się w rolę nauczyciela, informacje dotyczące śladu węglowego i pomysły jak możemy go zmniejszać. Przygotowania do własnych zajęć np. rysowanie plakatów, przygotowywanie prezentacji, przedstawienie w jaki sposób można dbać o środowisko itp. Uczestnicy podkreślili, że lokalny poczęstunek bardzo im smakował.
Uczestnicy nauczyli się podczas realizacji projektu jak dbać o przyrodę, szacunku dla planety, dowiedzieli się co to jest ślad węglowy i jak można go zmniejszać w codziennym życiu. Nauczyli się współpracy z innymi szkołami.

Dla uczestników projektu ważne było zaplanowanie swoich zajęć, zaprojektowania doświadczeń i prezentacji, które zainteresują tematem zajęć moją klasę, Ważne było podsumowanie działań projektowych w szkołach, współpraca i dzielenie się wrażeniami i pomysłami podczas warsztatów. Praca w grupach i możliwość zaplanowania inicjatyw ekologicznych tak, żeby działać na rzecz podnoszenia świadomości jak ważna jest dla nas planeta Ziemia, jak dbać o Dolinę Baryczy i zmniejszać ślad węglowy.
Najbardziej trudne było zorganizowanie działania, przygotowanie się do lekcji, skupienie uwagi uczniów,wystąpienia przed klasą oraz publiczna prezentacja projektu.
Nie podobało się to, że jest wysoki ślad węglowy i brak zainteresowania wśród społeczeństwa, co powoduje niszczenie planety. Niestety podczas wycieczki pogoda nas nie oszczędziła i duży mróz, co tez podkreślili uczestnicy. Znaczna większość wpisała, że wszystko się podobało.

Dofinansowano ze środków programu „Działaj Lokalnie” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce oraz ze środków Ośrodka Działaj Lokalnie Stowarzyszenie „Partnerstwo dla Doliny Baryczy”, w ramach ścieżki tematycznej „Działaj lokalnie i ekologicznie”.

Raport opracowała

Zofia Pietryka

prezes Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Ekologicznej „Dolina Baryczy”





PLIKI ZASOBU
MATERIAŁY MULTIMEDIALNE
SŁOWA KLUCZOWE
OPINIE I KOMENTARZE  

» Zgłoś uwagi
CMS, internetART
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję
zamknij