Warsztaty edukacyjne - Oleje - skarb ukryty w nasionku
Oferta Ośrodków, Autor: Oleowita , OleowitaPoziom nauczania | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |





Miejsce realizacji zajęć: w sali
WARSZTATY W OLEJARNI dostępne są dla dorosłych i dla dzieci. Na warsztatach dowiemy się: czym są oleje zimnotłoczone, jakie są ich właściwości i ich zastosowanie, jak rozpoznać dobrej jakości olej tłoczony na zimno, w jaki sposób używać olejów, czym są kwasy tłuszczowe, jak wygląda produkcja ekologiczna oraz bezodpadowa. Zobaczymy jak wygląda tłoczenie olejów tłoczonych na zimno na przemysłowych prasach. Opowiemy o tradycjach zbierania lnu i nie tylko na terenie Doliny Baryczy. Dostępne dla osób niepełnosprawnych.
czas trwania | ilość osób | koszt | dostępność |
2-3 godz. | od 15 do 40 osób | 90 zł/osoba | stałe |
- gospodarczy
- gospodarka odpadami
- świadome zakupy
- Przedszkole
- Edukacja wczesnoszkolna (I-III)
- Klasy (IV-VI)
- Klasy (VII-VIII)
- Szkoła średnia
- Oferta dla dorosłych
Wychowanie przedszkolne
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do
etapu rozwoju dziecka.
Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Treści nauczania:
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
Edukacja wczesnoszkolna
Podstawa programowa
Cele ogólne:
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga świadomość zdrowotną w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i trybu życia.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego.
Treści nauczania:
Uczeń wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych; ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia, ogranicza spożywanie posiłków o niskich wartościach odżywczych i niezdrowych, zachowuje umiar w spożywaniu produktów słodzonych, zna konsekwencje zjadania ich w nadmiarze.
Uczeń planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo- skutkowego i czasowego.
Uczeń segreguje odpady i ma świadomość przyczyn i skutków takiego postępowania.
Godzina wychowawcza
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania:
Przyroda (Klasa (IV))
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Stosowanie zasad dbałości o własne zdrowie, w tym zapobieganie chorobom.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Dostrzeganie wielostronnej wartości przyrody w integralnym rozwoju człowieka.
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez: właściwe zachowania w środowisku przyrodniczym, współodpowiedzialność za stan najbliższej okolicy, działania na rzecz środowiska lokalnego, wrażliwość na piękno natury, a także ładu i estetyki zagospodarowania najbliższej okolicy, świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody.
Treści nauczania:
Uczeń podaje przykłady wykorzystania zmysłów do prowadzenia obserwacji
przyrodniczych.
Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji i doświadczeń
przyrodniczych.
Uczeń opisuje zasady zdrowego stylu życia (w tym zdrowego odżywiania się).
Uczeń obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka.
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Znajomość uwarunkowań zdrowia człowieka.
Uczeń analizuje związek między własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia oraz rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń uzasadnia konieczność ochrony przyrody.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń opisuje i prezentuje postawę i zachowania człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Treści nauczania:
Różnorodność i jedność roślin.
Rośliny okrytonasienne.
Uczeń przedstawia znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka.
Uczeń przedstawia odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody oraz propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Chemia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Opanowanie czynności praktycznych.
Uczeń bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi.
Opanowanie czynności praktycznych.
Uczeń przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji.
Uczeń ocenia wiarygodność uzyskanych danych.
Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.
Uczeń opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych.
Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.
Uczeń respektuje podstawowe zasady ochrony środowiska.
Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.
Uczeń wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Treści nauczania:
Uczeń opisuje budowę cząsteczki tłuszczu jako estru glicerolu i kwasów tłuszczowych, klasyfikuje tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego, opisuje wybrane właściwości fizyczne tłuszczów, projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcz nienasycony od nasyconego.
Godzina wychowawcza - wybierz z dodatkowym przedmiotem nauczania powiązanym z tematem lekcji
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania:
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Treści nauczania:
Uczeń przedstawia podstawowe motywy ochrony przyrody (egzystencjalne, ekonomiczne, etyczne i estetyczne)
Chemia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.
Uczeń zdobywa wiedzę chemiczną w sposób badawczy - obserwuje, sprawdza, weryfikuje, wnioskuje i uogólnia; wykazuje związek składu chemicznego, budowy i właściwości substancji z ich zastosowaniami; posługuje się zdobytą wiedzą chemiczną w życiu codziennym w kontekście dbałości o własne zdrowie i ochrony środowiska naturalnego.
Uczeń zdobywa wiedzę chemiczną w sposób badawczy - obserwuje, sprawdza, weryfikuje, wnioskuje i uogólnia; wykazuje związek składu chemicznego, budowy i właściwości substancji z ich zastosowaniami; posługuje się zdobytą wiedzą chemiczną w życiu codziennym w kontekście dbałości o własne zdrowie i ochrony środowiska naturalnego.
Treści nauczania:
Uczeń wymienia źródła chemicznego zanieczyszczenia gleb oraz podstawowe rodzaje zanieczyszczeń (metale ciężkie, węglowodory, pestycydy, azotany);
Uczeń uzasadnia potrzebę zagospodarowania odpadów pochodzących z różnych opakowań;
Godzina wychowawcza - wybierz z dodatkowym przedmiotem nauczania powiązanym z tematem lekcji
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania: