Dlaczego drzewa dziuplaste są ważne dla nietoperzy?
Oferta Ośrodków, Autor: Joanna Furmankiewicz , Stacja Ornitologiczna Uniwersytetu WrocławskiegoPoziom nauczania |
0/5
Miejsce realizacji zajęć: w sali, w terenie
Drzewa pełnią ważną rolę w życiu nietoperzy, bo dla wielu gatunków tych zwierząt są domem. Niektóre gatunki tworzą społeczności typu rozpad-fuzja (ang. fission-fusion), w których członkowie kolonii rozrodczych jednocześnie użytkują wiele dziupli, regularnie je zmieniając, ze względów higienicznych, bezpieczeństwa i socjalnych. Danej grupie nietoperzy potrzebna jest więc duża pula dziupli, a jak pokazują badania, jest to towar deficytowy i znikający w szybkim tempie. Ochrona dziuplastych drzew ma więc ogromne znaczenie dla zachowania populacji leśnych zwierząt, które chronią nas przed owadami uważanymi za uciążliwe dla człowieka. Oferta oparta jest na przyrodniczym potencjale obszaru. Dotyczy chronionych gatunków zwierząt (nietoperzy) i ochrony ich siedlisk, którymi są liczne w dolinie, stare, dziuplaste drzewa.
czas trwania | ilość osób | koszt | dostępność |
2-4 godzin lekcyjnych godz. | od 1 do 15 osób | 240 zł/grupa | sezonowe: kwiecień-maj, wrzesień-listopad, |
sprzęt do obserwacji i detektory do słuchania głosów nietoperzy, komputery do analizy głosów, pokazowe sztuczne schronienia dla nietoperzy
Lp. | Data odbycia zajęć | Nazwa szkoły | Imię i nazwisko nauczyciela | Przedmiot | Przedmiot nauczania | |
1 | 10 listopad 2023r. | Technikum Leśne w Miliczu im. prof. Władysława Jedlińskiego | Jolanta Cwenar | wychowawca internatu | Średnia szkoła | Więcej |
2 | 10 listopad 2023r. | Technikum Leśne w Miliczu im. prof. Władysława Jedlińskiego | Salomea Bienkiewicz | ochrona lasu | Średnia szkoła | Więcej |
Ruda Milicka 12
56-300 Milicz Ruda Milicka
56-300 Milicz Ruda Milicka
KONTAKT
- Szkoła średnia
- Oferta dla dorosłych
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania:
Uczeń opisuje różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym; wskazuje przyczyny spadku różnorodności genetycznej, wymierania gatunków, zanikania siedlisk i ekosystemów
Uczeń przedstawia podstawowe motywy ochrony przyrody (egzystencjalne, ekonomiczne, etyczne i estetyczne)
Uczeń przedstawia różnicę między ochroną bierną a czynną, przedstawia prawne formy ochrony przyrody w Polsce oraz podaje przykłady roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową
Przedmioty uzupełniające - zajęcia artystyczne, historia i społeczeństwo, ekonomia w praktyce, przyroda
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Przyroda
Treści nauczania: