Odpowiedzialna konsumpcja (gimnazjum i liceum)
Materiał Edukacyjny, Autor: Zespół edukacyjny FER , Fundacja EkoRozwoju| Poziom nauczania | 




 0/5Lekcja służy zwiększeniu świadomości na temat konsumpcjonizmu dzisiejszego świata i wpływu tego zjawiska na środowisko. Zajęcia skierowane są dla młodzieży szkół gimnazjalnych i średnich.
Fot.: Pavel Losevsky, fotolia.com
					
					
- Klasy gimnazjalne
 - Klasy ponadpodstawowe
 
Etyka 
							Podstawa programowa do 2017 
								Cele ogólne:
								
						Treści nauczania:
						
						Geografia
							Podstawa programowa do 2017 
								Cele ogólne:
								Kształtowanie postaw.
Uczeń rozwija w sobie: ciekawość świata poprzez zainteresowanie własnym regionem, Polską, Europą i światem; świadomość wartości i poczucie odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze i kulturowe własnego regionu i Polski; patriotyzm i poczucie tożsamości (lokalnej, regionalnej, narodowej) przy jednoczesnym poszanowaniu innych narodów i społeczności - ich systemów wartości i sposobów życia.
Uczeń rozwija w sobie: ciekawość świata poprzez zainteresowanie własnym regionem, Polską, Europą i światem; świadomość wartości i poczucie odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze i kulturowe własnego regionu i Polski; patriotyzm i poczucie tożsamości (lokalnej, regionalnej, narodowej) przy jednoczesnym poszanowaniu innych narodów i społeczności - ich systemów wartości i sposobów życia.
Treści nauczania:
						
						Plastyka
							Podstawa programowa do 2017 
								Cele ogólne:
								Tworzenie wypowiedzi - ekspresja przez sztukę. 
Treści nauczania:
						
						Wiedza o społeczeństwie
							Podstawa programowa do 2017 
								Cele ogólne:
								Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów. 
Uczeń  rozpoznaje  problemy  najbliższego  otoczenia  i  szuka  ich rozwiązań. 
Treści nauczania:
						Uczeń uzasadnia,  że  można  równocześnie  być  Polakiem, Europejczykiem i członkiem społeczności światowej; 
Uczeń wyjaśnia  na  przykładach z  życia  własnej  rodziny, miejscowości  i całego  kraju,  w  jaki  sposób  praca  i  przedsiębiorczość  pomagają w zaspokajaniu potrzeb ekonomicznych
Uczeń omawia  funkcje  i  wyjaśnia  znaczenie  środków  masowego przekazu w życiu obywateli
Uczeń wyjaśnia  na  przykładach  znaczenie  podstawowych  norm współżycia  między  ludźmi,  w  tym  wzajemności, odpowiedzialności i zaufania; 
Etyka
							Podstawa programowa do 2017 
								Cele ogólne:
								
						Treści nauczania:
						
						Geografia
							Podstawa programowa do 2017 
								Cele ogólne:
								Formułowanie  i  weryfikowanie  hipotez  dotyczących  problemów współczesnego świata. 
Rozumienie  relacji  człowiek-przyroda-społeczeństwo  w  skali globalnej i regionalnej
Wykorzystanie różnych źródeł informacji do analizy i prezentowania współczesnych  problemów  przyrodniczych,  gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych. 
Treści nauczania:
						Uczeń formułuje  problemy  wynikające  z  eksploatowania  zasobów odnawialnych  i  nieodnawialnych;  potrafi  przewidzieć przyrodnicze  i  pozaprzyrodnicze  przyczyny  i  skutki  zakłóceń równowagi ekologicznej;
Uczeń charakteryzuje  kierunki  zmian  w  powierzchni  lasów  na  świecie (w  wyniku  procesów  wylesiania  i  zalesiania)  i  podaje  przykłady gospodarowania zasobami leśnymi (pozytywne i negatywne)
Podstawy przedsiębiorczości
							Podstawa programowa do 2017 
								Cele ogólne:
								Gospodarka i przedsiębiorstwo. 
Uczeń wyjaśnia zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa i sporządza prosty biznesplan; charakteryzuje mechanizmy funkcjonowania gospodarki i instytucji rynkowych oraz rolę państwa w gospodarce; analizuje aktualne zmiany i tendencje w gospodarce świata i Polski; rozróżnia i porównuje formy inwestowania i wynikające z nich ryzyko.
Uczeń wyjaśnia zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa i sporządza prosty biznesplan; charakteryzuje mechanizmy funkcjonowania gospodarki i instytucji rynkowych oraz rolę państwa w gospodarce; analizuje aktualne zmiany i tendencje w gospodarce świata i Polski; rozróżnia i porównuje formy inwestowania i wynikające z nich ryzyko.
Treści nauczania:
						
						Wiedza o społeczeństwie
							Podstawa programowa do 2017 
								Cele ogólne:
								 Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów. 
Uczeń rozpoznaje prawne aspekty codziennych problemów życiowych i szuka ich rozwiązania. 
Treści nauczania:
						
						
						
							
						
						
								
								
								
								
										
										
										
										
										