Bajkowa Dolina Baryczy
Oferta Ośrodków, Autor: Włodzimierz Ranoszek , Usługi Turystyczne Włodzimierz RanoszekPoziom nauczania |
5/5
Miejsce realizacji zajęć: w terenie
Oryginalna grę terenowa na podstawie autorskich baśni Włodzimierza Ranoszka z książki „Bajkowa Dolina Baryczy”. Podczas gry spotkać można postacie Skrzata, Wiedźmy Bary, Króla Olch, Myszylicza, Młynarza, Księżnej, Zielarki i Jasia Walończyka, odgrywane przez ucharakteryzowanych aktorów w bajkowych strojach, ich liczba zależy od liczby uczestników gry, którzy są podzieleni na drużyny. W każdej drużynie powinna być osoba pełnoletnia. Gra jest dostępna również w opcji dla jednej rodziny (1 – 2 animatorów) lub dwóch rywalizujących rodzin (2 – 3 animatorów). Gra łączy elementy zabawy oraz edukacji ekologicznej i regionalnej. Wskazanie do grantu: Oferta wykorzystuje lokalny potencjał kulturalny, historyczny i przyrodniczy. Oferta dotyczy problematyki przeciwdziałania skutkom zmian klimatu w zakresie świadome zakupy – krótki łańcuch dostaw. Oferta jest dostępna dla osób niepełnosprawnych.
czas trwania | ilość osób | koszt | dostępność |
2 - 3 godz. | od 8 do 100 osób | 45 zł/osoba | stałe |
Opiekunowie oraz uczestnicy zwycięskiej drużyny otrzymują bezpłatnie egzemplarz książki "Bajkowa Dolina Baryczy". Gra może być połączona z obserwacją ptaków na stawach.
Bajkowa Dolina Baryczy - pełna oferta gry
|
Szkolna 6/1
56-300 Milicz Sułów
56-300 Milicz Sułów
KONTAKT
- Przedszkole
- Edukacja wczesnoszkolna (I-III)
- Klasy (IV-VI)
- Klasy (VII-VIII)
- Szkoła średnia
- Oferta dla dorosłych
Wychowanie przedszkolne
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
Treści nauczania:
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy.
Edukacja wczesnoszkolna
Podstawa programowa
Cele ogólne:
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga sprawności motoryczne i sensoryczne tworzące umiejętność skutecznego działania i komunikacji.
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność respektowania przepisów gier, zabaw zespołowych i przepisów poruszania się w miejscach publicznych.
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność organizacji bezpiecznych zabaw i gier ruchowych.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność czytania prostych tekstów matematycznych, np. zadań tekstowych, łamigłówek i zagadek, symboli.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju.
Uczeń osiąga umiejętność rozumienia legend, faktów historycznych, tradycji, elementów kultury materialnej i duchowej oraz pojęć i symboli z nimi związanych, takich jak: rodzina, dom, naród, ojczyzna, kraj.
Treści nauczania:
Uczeń czyta proste plany, wskazuje kierunki główne na mapie, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne map, z których korzysta; za pomocą komputera, wpisując poprawnie adres, wyznacza np. trasę przejazdu rowerem.
Uczeń określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe
Uczeń rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las, las gospodarczy; określa składowe i funkcje ekosystemu na wybranym przykładzie, np. las, warstwy lasu, polany, torfowiska, martwe drzewo w lesie.
Uczeń rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną.
Historia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Analiza i interpretacja historyczna.
Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków.
Analiza i interpretacja historyczna.
Lokalizacja w przestrzeni procesów, zjawisk i faktów historycznych przy
wykorzystaniu map i planów w różnych skalach.
Tworzenie narracji historycznej.
Konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych.
Treści nauczania:
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Przyroda (Klasa (IV))
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Wiedza.
Poznanie różnych sposobów prowadzenia obserwacji i orientacji w terenie.
Wiedza.
Poznanie planów i map jako źródeł informacji geograficznych.
Wiedza.
Poznanie cech i zmian krajobrazu w najbliższej okolicy szkoły.
Treści nauczania:
Uczeń wyznacza kierunki główne za pomocą kompasu oraz kierunek północny za pomocą gnomonu i wskazuje je w terenie.
Uczeń wykonuje i opisuje szkic okolicy szkoły.
Uczeń odczytuje informacje z planu i mapy posługując się legendą.
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
Uczeń odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe.
Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych.
Uczeń posługuje się podstawową terminologią biologiczną.
Treści nauczania:
Klasyfikacja organizmów.
Uczeń rozpoznaje organizmy z najbliższego otoczenia, posługując się prostym kluczem do ich oznaczania.
Geografia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Wiedza geograficzna.
Integrowanie wiedzy przyrodniczej z wiedzą społeczno-ekonomiczną i humanistyczną.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie, analizowanie pozyskanych danych i formułowanie wniosków na ich podstawie.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Interpretowanie map różnej treści.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym.
Treści nauczania:
Uczeń charakteryzuje środowisko przyrodnicze regionu oraz określa jego główne cechy na podstawie map tematycznych.
Uczeń projektuje trasę wycieczki krajoznawczej po własnym regionie na podstawie wyszukanych źródeł informacji oraz w miarę możliwości przeprowadza ją w terenie.
Uczeń określa obszar utożsamiany z własną „małą ojczyzną” jako symboliczną przestrzenią w wymiarze lokalnym (np. gmina–miasto, wieś, dzielnica dużego miasta lub układ lokalny o nieokreślonych granicach administracyjnych).
Uczeń rozpoznaje w terenie główne obiekty charakterystyczne i decydujące o atrakcyjności „małej ojczyzny”.
Historia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Analiza i interpretacja historyczna.
Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków.
Analiza i interpretacja historyczna.
Lokalizacja w przestrzeni procesów, zjawisk i faktów historycznych przy
wykorzystaniu map i planów w różnych skalach.
Tworzenie narracji historycznej.
Konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych.
Treści nauczania:
Uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
Uczeń odbiera, analizuje i ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem prasy, mediów i Internetu.
Treści nauczania:
Uczeń opisuje różnorodność biologiczną na poziomie genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym; wskazuje przyczyny spadku różnorodności genetycznej, wymierania gatunków, zanikania siedlisk i ekosystemów
Geografia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Rozumienie relacji człowiek-przyroda-społeczeństwo w skali globalnej i regionalnej
Treści nauczania:
Uczeń charakteryzuje obszary niedoboru i nadmiaru wody na świecie i określa przyczyny tego zróżnicowania (w tym zanieczyszczenia wód); przedstawia projekty rozwiązań stosowanych w sytuacjach braku lub niedoborów wody w różnych strefach klimatycznych;
Uczeń formułuje problemy wynikające z eksploatowania zasobów odnawialnych i nieodnawialnych; potrafi przewidzieć przyrodnicze i pozaprzyrodnicze przyczyny i skutki zakłóceń równowagi ekologicznej;
Uczeń formułuje problemy wynikające z eksploatowania zasobów odnawialnych i nieodnawialnych; potrafi przewidzieć przyrodnicze i pozaprzyrodnicze przyczyny i skutki zakłóceń równowagi ekologicznej;
Historia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Tworzenie narracji historycznej
Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym tub problemowym; dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego; dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje pozyskane informacje z różnych źródeł wiedzy.
Uczeń tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym tub problemowym; dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty procesu historycznego; dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje pozyskane informacje z różnych źródeł wiedzy.
Treści nauczania:
Uczeń opisuje odrodzenie państwa polskiego oraz jego granice i sąsiadów;
Katarzyna Herl
|
Katarzyna Herl Przedszkole Parafialne w Miliczu kilkakrotnie brało udział w grze miejskiej z oferty Bajkowa Dolina Baryczy. Dzieci podzielone na kilka zespołów miały możliwość poznania legend i historii związanych z miastem Milicz oraz najbliższą okolicą,z równoczesnym podkreśleniem walorów przyrodniczo-krajobrazowych naszej krainy. 20-01-2021 20-01-2021
|
Małgorzata Dobrucka
|
Ostanie 4 lata współpracy były dla naszych uczniów prawdziwa przygodą z przyrodą w Dolinie Baryczy. Za każdym razem uczestniczyliśmy w grze terenowej mogąc obserwować zachwyt naszych kolejnych uczniów ze świetnej zabawy z domieszką rywalizacji, zagadki, tajemniczości. Cierpliwość i uśmiech na twarzy organizatora skradły nasze serca. Polecamy!!
15-02-2021
|