Podsumowanie, rozwój i plany Programu Edukacja dla Doliny Baryczy. NAJAKTYWNIESZE szkoły, przedszkola oraz ośrodki pozaszkolne wybrane!
Aktualności, Autor: Anna Urbańczyk , Stowarzyszenie "Partnerstwo dla Doliny Baryczy"Miejscowość: Milicz
W piątkowe popołudnie 02.09.2016 odbyło się II FORUM Programu Edukacja dla Doliny Baryczy pod hasłem: Interdyscyplinarność w edukacji dla regionu Doliny Baryczy. Gospodarzem tegorocznej konferencji była Szkoła Podstawowa nr 2 w Miliczu, koordynatorem Stowarzyszenie Partnerstwo dla Doliny Baryczy, patronem Gmina Milicz.
Na konferencję licznie przybyły szkoły, ośrodki biorące udział w Programie, przedstawicieli gmin, biblioteki, koordynatorzy świetlic oraz chętni do przystąpienia do programu.
Program Forum był bardzo bogaty: podsumowaliśmy aktywność placówek w roku szkolnym 2015/2016, omówiliśmy co się wydarzyło przez ten rok, zaprosiliśmy wszystkich uczestników na warsztaty, panele, które były dobrym przykładem nauczania interdyscyplinarnego o regionie. Odbyły się również popołudniowe panele pod hasłem: „Korzyści dla wszystkich” , rozdane zostały tabliczki świadczące o realizacji programu, rozdano gazetkę związaną z rocznymi działaniami w programie.
Spotkanie rozpoczęło się od przywitania gości przez dyrektorkę szkoły podstawowej nr 2 w Miliczu Jolantę Wybierałę, prezes Stowarzyszenia Ingę Demianiuk –Ozgę oraz burmistrza Piotra Lecha. Uczestnicy obejrzeli film o programie, który w telegraficznym skrócie przekazał genezę i rozwój programu.
Ponad 60% palcówek oświatowych z terenu Doliny Baryczy przystąpiło do Programu Edukacja dla Doliny Barycz, a liczymy na więcej. Rozwój tego programu to wspólny wysiłek aktywnych szkół, przedszkoli, ośrodków i wspierających nas gmin – mówi Inga Demianiuk-Ozga
Przewodnicząca Społecznej Rady na rzecz Edukacji – Zofia Pietryka zaprosiła na interdyscyplinarne warsztaty.
W 10 klasach na terenie szkoły, odbyły się półgodzinne panele w formie ćwiczeń, warsztatów w których nastąpiła wymiana doświadczeń między uczestnikami dotycząca nauczania z wykorzystaniem gier edukacyjnych. Pomysły wypracowane na panelach były zapisywane i posłużą jako Dobre Praktyki dla innych do wykorzystania podczas zajęć.
Po dawce dobrej energii czas na emocje. Druga część Forum to podsumowanie najbardziej aktywnych w programie w latach 2015/2016. Społeczna Rada którą przedstawiła Zofia Pietryka wybrała kryteria wg których zostały ocenione placówki. Anna Urbańczyk – koordynator programu przedstawiła procedurę wyboru najbardziej aktywnych. Podstawowym narzędziem służącym gromadzeniu danych z programu jest serwis edukacja.barycz.pl. W serwisie jest zalogowanych powyżej 500 osób i już ponad 1000 zasób (materiałów edukacyjnych, bazy wiedzy, ścieżek edukacyjnych, ofert ośrodków, wydarzeń). Za pomocą serwisu gromadzimy też dane z monitoringu tj. zajęć szkolnych, korzystanie z ofert ośrodków, działania sieciujące (wydarzenia, konkursy, programy). Po przeanalizowaniu danych z serwisu ,Społeczna Rada wybrała 7 najważniejszy kryteriów oceny aktywności szkół i przedszkoli : uzupełnianie (ilość) zasobów, różnorodność zasobów, korzystanie z ofert ośrodków, korzystanie ze sprzętu, pomocy edukacyjnych, udział szkół w działaniach sieciujących, systematyczny monitoring.
W poszczególnych kategoriach pierwsze miejsca zajęli:
Za Ilość uzupełnianych zasobów w przeliczeniu na ilość oddziałów: Przedszkole Samorządowe z oddziałem Przedszkolnym w Sośniach
Za różnorodność zasobów (materiał edukacyjny, baza wiedzy, ścieżki, generatory, zaproszenia na wydarzenia): Gimnazjum nr 1 im. Polskich Olimpijczyków w Twardogórze
Za korzystanie z ofert ośrodków. Ilość uczniów korzystających z oferty w przeliczeniu na uczniów w szkole: Zespół Szkół Specjalnych przy Wielospecjalistycznym Szpitalu w Miliczu
Za korzystanie z pomocy edukacyjnych, sprzętu w przeliczeniu na liczbę uczniów w szkole: Przedszkole Samorządowe z oddziałem Przedszkolnym w Sośniach
Udział w działaniach sieciujących – m.in. wydarzeń w których szkoła uczestniczy lub jest organizatorem: Szkoła Podstawowa w Nowym Zamku
Ogólny ranking aktywności wypadł następująco:
Gmina |
Nazwa |
miejsce |
Milicz |
Szkoła Podstawowa w Nowym Zamku |
1 |
Odolanów |
Zespół Szkół w Odolanowie |
2 |
Sośnie |
Przedszkole Samorządowe z Oddziałem Przedszkolnym w Sośniach |
3 |
Milicz |
Przedszkole Parafialne im. św.Feliksa z Cantalicio |
4 |
Twardogóra |
Gimnazjum nr 1 im. Polskich Olimpijczyków w Twardogórze |
5 |
Sośnie |
Zespół Szkół w Pawłowie |
6 |
Żmigród |
Zespół Szkół Dwujęzycznych |
7 |
Twardogóra |
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Jana Pawła II |
8 |
Przygodzice |
Zespół Szkół w Dębnicy |
9 |
Sośnie |
Zespół Szkół w Cieszynie |
10 |
Wyróżniającymi się ośrodkami w roku szkolnym 2015/2016 za różnorodność oferty, systematyczność monitoringu, liczne propozycje wykorzystania pomocy edukacyjnych, zaangażowanie w wykorzystaniu serwisu zdobyły PGL LP Nadleśnictwo Żmigród, Rodzinny Park Przygód Górecznik.
Każda z nagrodzonych placówek otrzymała wyróżnienie oraz bon do odebrania nagród.
Następnie każdej placówce uczestniczącej w programie oraz przedstawicielom gmin wręczyliśmy tabliczki. Garfika tabliczki może być użyta jako przycisk do umieszczenia w Państwa serwisach jako baner przekierowujący na stronę edukacja.barycz.pl (do pobrania w załączniku)
Pani prezes Inga Demianiuk –Ozga przedstawiła harmonogram realizacji programu oraz zaprosiła na moderowane panele dyskusyjne angażujące uczestników do podzielenia się doświadczeniami, służące identyfikacji potrzeb szkoleniowych, doradczych , organizacyjnych. Panele zostały podzielone na 4 grupy tematyczne: Jak skutecznie korzystać z serwisu edukacja.barycz.pl?, Jak wspierać działania szkoły/ przedszkola za pomocą stowarzyszenia? Jak wykorzystać program i narzędzia do rozwoju oferty? Mój program a Edukacja dla Doliny Baryczy. Wnioski z paneli zostaną zidentyfikowane na portalu edukacja.barycz.pl
Na zakończenie, każda palcówka odebrała gazetki edukacyjne do rozdystrybuowania na wywiadówkach, klientów ośrodków, odwiedzjących gminy.
Gratulujemy aktywnym placówkom, liczymy na dalszą współpracę w realizacji programu. Ten program to nasze wspólne dzieło, które tworzy świadomego mieszkańca Doliny Baryczy, mieszkańca, który tutaj zostanie i będzie działał na rzecz rozwoju regionu.