Wycieczka klasy V w ramach Edukacji na Rzecz Doliny Baryczy
Materiał Edukacyjny, Autor: Marek Pawlicki , Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Wysocku MałymPoziom nauczania |
0/5
Wycieczka uczniów klasy V SP z Wysocka Małego w ramach Edukacji na Rzecz Doliny Baryczy
Dnia 24 maja 2017 roku grupa 18 uczniów klasy V SP z Wysocka Małego pod opieką 2 nauczycieli przeprowadziła wycieczkę rowerową po Dolinie Baryczy trasą: Wysocko Małe – Janków Przygodzki – Trzcieliny – Dębnica – Górecznik – Przygodzice – Wysocko Małe.
Celem wycieczki były zajęcia terenowe połączone z wypełnianiem kart pracy z użyciem pomocy naukowych w tym kompasu, map i lornetek, które dotyczyły przyrody i kultury mijanych po drodze miejsc. Ponad to rekreacja rowerowa, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w ruch rowerzystów
i odpoczynek wraz z posiłkiem na Góreczniku. Wycieczce nie sprzyjała aura pogodowa, ale mimo trudności zajęcia były udane i pouczające dla dzieci.
Zajęcia w terenie poprzedziło spotkanie informacyjne w klasie z zastosowaniem przewodników, map i Internetu, które miało miejsce przed wyjazdem.
- Klasy (IV-VIII)
Godzina wychowawcza
Podstawa programowa do 2017
Cele ogólne:
Treści nauczania:
Przyroda
Podstawa programowa do 2017
Cele ogólne:
Obserwacje, pomiary i doświadczenia.
Uczeń korzysta z różnych źródeł informacji (własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów), wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej); dokumentuje i prezentuje wyniki obserwacji i doświadczeń; stosuje technologie informacyjno-komunikacyjne.
Uczeń korzysta z różnych źródeł informacji (własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów), wykonuje pomiary i korzysta z instrukcji (słownej, tekstowej i graficznej); dokumentuje i prezentuje wyniki obserwacji i doświadczeń; stosuje technologie informacyjno-komunikacyjne.
Poszanowanie przyrody.
Uczeń zachowuje się w środowisku zgodnie z obowiązującymi zasadami; działa na rzecz ochrony przyrody i dorobku kulturowego społeczności.
Uczeń zachowuje się w środowisku zgodnie z obowiązującymi zasadami; działa na rzecz ochrony przyrody i dorobku kulturowego społeczności.
Praktyczne wykorzystanie wiedzy przyrodniczej.
Uczeń orientuje się w otaczającej go przestrzeni przyrodniczej i kulturowej; rozpoznaje sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu oraz podejmuje działania zwiększające bezpieczeństwo własne i innych, świadomie działa na rzecz ochrony własnego zdrowia.
Uczeń orientuje się w otaczającej go przestrzeni przyrodniczej i kulturowej; rozpoznaje sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu oraz podejmuje działania zwiększające bezpieczeństwo własne i innych, świadomie działa na rzecz ochrony własnego zdrowia.
Stawianie hipotez na temat zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie i ich weryfikacja.
Uczeń przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności miedzy zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenia według instrukcji, rejestruje ich wyniki w różnej formie oraz je objaśnia, używając prawidłowej terminologii.
Uczeń przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych, wyjaśnia proste zależności miedzy zjawiskami; przeprowadza obserwacje i doświadczenia według instrukcji, rejestruje ich wyniki w różnej formie oraz je objaśnia, używając prawidłowej terminologii.
Zaciekawienie światem przyrody.
Uczeń stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: "dlaczego?", "jak jest?", "co się stanie, gdy?".
Uczeń stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: "dlaczego?", "jak jest?", "co się stanie, gdy?".
Treści nauczania:
Uczeń podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;
Uczeń rozpoznaje i nazywa niektóre rośliny (w tym doniczkowe) zawierające substancje trujące lub szkodliwe dla człowieka i. podaje zasady postępowania z nimi.
Uczeń wymienia formy ochrony przyrody stosowane w Polsce, wskazuje na mapie parki narodowe, podaje przykłady rezerwatów przyrody, pomników przyrody i gatunków objętych ochroną, występujących w najbliższej okolicy;
Uczeń obserwuje i nazywa typowe organizmy lasu, łąki, pola uprawnego;
Uczeń obserwuje i nazywa typowe rośliny i zwierzęta żyjące w jeziorze lub rzece, opisuje przystosowania ich budowy zewnętrznej i czynności życiowych do środowiska życia;
Uczeń rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi;
Uczeń rozróżnia i opisuje rodzaje wód powierzchniowych;
Uczeń obserwuje i nazywa zjawiska atmosferyczne zachodzące w Polsce;
Uczeń identyfikuje na planie i mapie topograficznej miejsce obserwacji i obiekty w najbliższym otoczeniu, określa wzajemne położenie obiektów na planie, mapie topograficznej i w terenie;
Uczeń orientuje plan, mapę w terenie, posługuje się legendą;
Uczeń posługuje się podziałką liniową do określania odległości, porównuje odległość na mapie z odległością rzeczywistą w terenie;
Uczeń wykonuje pomiary np. taśmą mierniczą, szacuje odległości i wysokości w terenie;
Uczeń wyznacza kierunki na widnokręgu za pomocą kompasu, gnomonu;
Wychowanie fizyczne
Podstawa programowa do 2017
Cele ogólne:
Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej;
Udział w aktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie, wypoczynek i sport;
Treści nauczania:
Uczeń omawia zasady aktywnego wypoczynku