I Regionalny Konkurs Matematyczno-Ekologiczny "Jesteśmy strażnikami ziemi"
Baza Wiedzy / WIE, Autor: Magdalena Bieńkowska , Społeczna Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren w Miliczu 0/5
Grupa wiekowa: Klasy (IV-VI)
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w I Regionalnym Konkursie Matematyczno-Ekologicznym "Jesteśmy strażnikami ziemi" organizowanym przez Społeczną Szkołę Podstawową im. Astrid Lindgren z Milicza w ramach Wyjątkowych Inicjatyw Edukacyjnych 2020.
Celem konkursu jest:
-rozwijanie zainteresowań matematycznych i przyrodniczych w powiązaniu z regionem Doliny Baryczy,
-zachęcanie do twórczego i kreatywnego myślenia, w tym tworzenia zadań matematycznych uwzględniających ważnych dla regionu Doliny Baryczy zagadnień ekologicznych,
-kształcenie kompetencji kluczowych poprzez powiązanie wiedzy, umiejętności i wartości.
Konkurs skierowany jest do uczniów klas V-VI ze szkół podstawowych.
Prace konkursowe(indywidualne) polegają na przygotowaniu przez każdego uczestnika dwóch zadań matematyczno-ekologicznych wraz z rozwiązaniami. Pracę każdy uczeń przygotowuje pod opieką swojego nauczyciela. Komisje szkolne wybierają max. 3 prace indywidualne, które są według nich najlepsze i umieszczają na portalu edukacja.barycz.pl.
Zamieszczone prace konkursowe zostaną sprawdzone i ocenione przez ekspercką komisję, która przyznając punkty wyłoni max. 20 prac z najwyższą liczbą punktów. Autorzy wybranych prac zakwalifikują się do finału, na który zostaną zaproszeni wraz z nauczycielami do Społecznej Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu. Finał będzie polegał na udziale w turnieju matematyczno-ekologicznym.
Laureatami (I,II, III miejsce) konkursu zostaną uczniowie, którzy uzyskają najwyższą liczbę punktów w turnieju.
Karty zgłoszenia prosimy przesyłać do 20 stycznia 2020 r na adres szkoły lub adres e-mail podany w karcie zgłoszenia.
Materiały w tym zasobie udostępnione zostają na licencji:
Inna licencja uzgodniona na indywidualnych warunkach z administratorem serwisu. Należy się skontaktować z administratorem e-mail: edukacja@nasza.barycz.pl |
PODKATEGORIE
WIE Wyjątkowe Inicjatywy Edukacyjne |
Zasoby biorące udział w inicjatywie
dodano: 09-04-2020
Zadanie pierwsze składa się z dwóch części: krzyżówki obejmującej pojęcia matematyczne oraz zadania z tekstu o rezerwacie „Wydymacz”. W moim zadaniu trzeba wykazać się umiejętnościami, tj. zamiana jednostek pola, procenty, podzielność liczb i system rzymski.
Zadanie drugie dotyczy kolejności wykonywania działań. Przez mój matematyczny labirynt chciałem pokazać, jak należy segregować odpady, aby Dolina Baryczy była czysta i piękna!
dodano: 09-04-2020
Pierwsze zadanie dotyczy lokalnego produktu, jakim jest chleb „Baryczok”. Wykorzystałem w nim podstawowe działania na liczbach naturalnych oraz ułamkach dziesiętnych. Dodatkowym atutem zadania jest to, że wyniki można wykorzystać w życiu codziennym np. przy obliczaniu kaloryczności posiłku składającego się właśnie z tego pysznego chleba. Świadomy konsument - to jest to!
Drugie zadanie to szyfry, dotyczy pamięciowych działań na liczbach naturalnych oraz ukazuje różnorodność gatunków drzew w Dolinie Baryczy.
dodano: 08-04-2020
Moje pierwsze zadanie porusza temat kulinarny-produkcji dżemów "Z chaty Łaniaków", które posiadają znak Dolina Baryczy Poleca. W tym zadaniu dokonałem porównania dżemu od "znanego producenta" z dżemem "Z chaty Łaniaków". Zadanie drugie dotyczy wycieczki ścieżką przyrodniczą „Wokół Wzgórza Joanny”. Do napisania obu zadań wykorzystałem następujące tematy z matematyki: działania na liczbach i ułamkach dziesiętnych, jednostki masy, obliczenia prędkości, drogi i czasu.
dodano: 08-04-2020
W zadaniach przeze mnie napisanych zawarłam informacje dotyczące obserwacji zwierząt na terenie Parku Krajobrazowego Dolina Baryczy. Moją uwagę skupiła obserwacja dzików oraz ptaków odlatujących na zimę z obszaru Wieży Grabownica. Do obliczenia zadań wykorzystałam wiedzę matematyczną dotyczącą działań na liczbach i obliczeń procentowych.
dodano: 07-04-2020
Nad stawami mieszkamy i matematykę dobrze znamy. Ptaszki, rybki przeliczamy i o przyrode dbamy. Gdy już "wolność" odzyskamy to do nas na łono natury zapraszamy.
dodano: 03-04-2020
Zadanie matematyczno-ekologiczne złożone jest z dwóch części i dotyczy podstawowych działań matematycznych na liczbach. Zadanie to pokazuje jakie straty ponosi hodowca ryb, jakim jest Spółka Stawy Milickie SA z powodu występowania kormoranów. Ptaki te są pod ochroną, dlatego też w Rezerwacie Stawy Milickie kompleksie Radziądz wyodrębniono kolonię lęgową kormoranów.
dodano: 03-04-2020
Prezentowane zadania matematyczno-ekologiczne sprawdzają wiedzę z działu „Procenty”. Pierwsze zadanie pokazuje procentowy udział powierzchni poszczególnych województw do powierzchni Parku Krajobrazowego Dolina Baryczy. Drugie zadanie porusza zagadnienia ochrony ptaków występujących w naszym malowniczym parku i wpisanych do Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt.
dodano: 03-04-2020
Jedno z zadań ekologiczno-matematycznych dotyczy działań pisemnych na ułamkach dziesiętnych i nawiązuje do najwyższej formy ochrony dziedzictwa przyrodniczego jaką jest rezerwat. Na terenie naszego Parku Krajobrazowego Dolina Baryczy znajduje się pięć rezerwatów, które chronią wiele ekosystemów: ornitologiczny „Stawy Milickie”, leśne „Olszyny Niezgodzkie” oraz „Radziądz”, leśno – krajobrazowe „Wzgórze Joanny” i rezerwat „Wydymacz”.
Drugie zadanie przedstawia osobliwą ciekawostkę dotyczącą spadku rzeki Barycz, która posiada najmniejszy spadek wśród wszystkich rzek w Polsce. Na podstawie różnicy wysokości, jaką rzeka pokonuje od źródła do ujścia oraz jej długości możemy obliczyć jej procentowy spadek.
dodano: 29-03-2020
Moje zadania przedstawiają informacje o szlakach rowerowych występujących w Dolinie Baryczy oraz wiedzę o powstaniu Parku Krajobrazowego Doliny Baryczy.
Do ich napisania wykorzystałem następujące zagadnienia matematyczne: system rzymski, obliczenia kalendarzowe, działania na ułamkach zwykłych oraz znajomość drogi, prędkości i czasu.
dodano: 19-03-2020
Pszczoły, to pożyteczne stworzenia. Z moich zadań dowiesz się ile miodu produkuje jedna pszczoła. Przy rozwiązywaniu należy m. in. zamieniać jednostki,wykonać działania na liczbach, stosować umiejętności związane z kalendarzem.
dodano: 19-03-2020
Moje zadania związane są z wędkowaniem, które jest moją pasją. Są to działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Zastosowałem też zamianę jednostek
dodano: 17-03-2020
Moje zadania dotyczą wody i konieczności jej oszczędzania oraz segregacji odpadów.
dodano: 17-03-2020
Zadania dotyczą sprzedaży ryb i ich przechowywania, zadania ekologiczne - świadomy konsument, matematyczne.
dodano: 17-03-2020
Zadania dotyczą odłowu ryb oraz zużycia wody przez mieszkańca Doliny Baryczy, zadania ekologiczne - oszczędzanie wody, różnorodność biologiczna, matematyczne
dodano: 17-03-2020
Zadania dotyczą powierzchni Nadleśnictw Doliny Baryczy oraz liczby gatunków ptaków lęgowych i nielęgowych, zadania ekologiczne - różnorodność biologiczna, matematyczne.
dodano: 12-03-2020
Zadania można wykorzystać do działań pamięciowych na liczbach lub działań pisemnych.
dodano: 11-03-2020
jedno z zadań dotyczy obliczenia średniej prędkości, wykorzystujemy wzór na prędkość oraz drugie z zadań dotyczy prostego działania na liczbach i logicznego myślenia
dodano: 11-03-2020
zadania dotyczą obliczenia długości odcinka drogi z wykorzystaniem zapisu prostego równania oraz obliczenia czasu z wykorzystaniem wzoru na drogę
dodano: 09-03-2020
Moje zadania obejmują następujące treści matematyczne: droga, prędkość, czas. Z pojęć ekologicznych uwzględniłam: różnorodność biologiczną. Chciałabym zwrócić uwagę wszystkich na zwierzęta, które mieszkają w naszym sąsiedztwie. To my jesteśmy odpowiedzialni za to czy będą miały warunki do życia.
dodano: 09-03-2020
Moje zadania obejmują następujące treści matematyczne: droga, prędkość, czas i działania na ułamkach dziesiętnych. Z pojęć ekologicznych uwzględniłam: dbałość o czyste powietrze i segregację śmieci. Chciałabym abyśmy mogli oddychać czystym powietrzem i abyśmy potrafili wykorzystywać surowce wtórne.
dodano: 09-03-2020
Moje zadania obejmują następujące treści matematyczne: obliczanie objętości i działania na ułamkach dziesiętnych. Z pojęć ekologicznych uwzględniłam: oszczędzanie wody i segregację śmieci. Chciałabym aby ludzie przekonali się, że oszczędzanie wody może im przynieść znaczne korzyści i aby pamiętali jak ważna jest dla nas wszystkich segregacja odpadów.
dodano: 08-03-2020
Zadania matematyczno-przyrodnicze dotyczą obliczeń powierzchni związanych z Doliną Baryczy.
dodano: 08-03-2020
Zadania matematyczno-przyrodnicze dotyczą obliczeń połączonych z ochroną środowiska w Dolinie Baryczy – związane są między innymi z recyklingiem oraz segregacją odpadów.
dodano: 08-03-2020
Zadania matematyczno-przyrodnicze dotyczą obliczeń związanych z Parkiem Krajobrazowym „Dolina Baryczy” – związane są z powierzchnią oraz obliczaniem lat.
dodano: 04-03-2020
Moje zadania są związane m. in. z obliczeniami procentowymi, jednostkami masy, proporcjami i rozwiązywaniem zadań tekstowych. Mam również nadzieję, że zachęcą do ograniczania śladu węglowego.