Porosty – naturalny wskaźnik zanieczyszczenia powietrza związkami siarki
Oferta Ośrodków, Autor: OEE Krośnice , Ośrodek Edukacji Ekologicznej działający przy Centrum Edukacyjno-Turystyczno-Sportowym w KrośnicachPoziom nauczania |
0/5
Miejsce realizacji zajęć: w sali, w terenie
Podczas zajęć uczestnicy:
- dokonują bezpośredniej obserwacji obiektów przyrodniczych w terenie
- korzystają z różnych źródeł informacji
- określają stopień zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem siarki w najbliższej okolicy
- posługują się skalą porostową
- uważnie obserwują i samodzielnie wyciągają wnioski
- dokumentują wyniki swojej pracy w postaci kart pracy i zdjęć
- współpracują w grupie.
Oferta wykorzystuje przyrodniczy potencjał obszaru oraz dotyczy problematyki przeciwdziałania skutkom zmian klimatu(gospodarka emisyjna).
czas trwania | ilość osób | koszt | dostępność |
2,5 godz. | od 10 do 30 osób | 300 zł/grupa | stałe |
Przejazd Krośnicką Kolejką Wąskotorową, rozpalenie ogniska
Sanatoryjna 19
56-320 Krośnice
56-320 Krośnice
KONTAKT
- Klasy (IV-VI)
- Klasy (VII-VIII)
- Szkoła średnia
Przyroda (Klasa (IV))
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Kształtowanie postaw – wychowanie.
Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez: właściwe zachowania w środowisku przyrodniczym, współodpowiedzialność za stan najbliższej okolicy, działania na rzecz środowiska lokalnego, wrażliwość na piękno natury, a także ładu i estetyki zagospodarowania najbliższej okolicy, świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody.
Treści nauczania:
Uczeń opisuje sposoby poznawania przyrody, podaje różnice między eksperymentem, doświadczeniem.
Uczeń podaje przykłady wykorzystania zmysłów do prowadzenia obserwacji
przyrodniczych.
Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji i doświadczeń
przyrodniczych.
Uczeń wymienia różne źródła wiedzy o przyrodzie.
Uczeń korzysta z różnych źródeł wiedzy o przyrodzie.
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych.
Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy.
Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych.
Uczeń przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń uzasadnia konieczność ochrony przyrody.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych.
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń opisuje i prezentuje postawę i zachowania człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Treści nauczania:
Uczeń przedstawia oddychanie tlenowe i fermentację jako sposoby wytwarzania energii potrzebnej do życia (substraty, produkty i warunki przebiegu procesów) oraz planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące, że podczas fermentacji drożdże wydzielają dwutlenek węgla.
Uczeń przedstawia czynności życiowe organizmów.
Uczeń analizuje zakresy tolerancji organizmu na wybrane czynniki środowiska (temperatura,
wilgotność, stężenie dwutlenku siarki w powietrzu).
Uczeń przedstawia porosty jako organizmy wskaźnikowe (skala porostowa), ocenia stopień zanieczyszczenia powietrza tlenkami siarki, wykorzystując skalę porostową.
Chemia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.
Uczeń respektuje podstawowe zasady ochrony środowiska.
Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.
Uczeń wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Treści nauczania:
Uczeń opisuje i porównuje zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną, podaje przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych zachodzących w otoczeniu człowieka; projektuje i przeprowadza doświadczenia ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną; na podstawie obserwacji klasyfikuje przemiany do reakcji chemicznych i zjawisk fizycznych.
Uczeń wymienia źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza, wymienia sposoby postępowania pozwalające chronić powietrze przed zanieczyszczeniami
Biologia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Postawa wobec przyrody i środowiska.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Uczeń rozumie znaczenie i konieczność ochrony przyrody; prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych; opisuje postawę i zachowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Treści nauczania:
Uczeń przedstawia wpływ współczesnego rolnictwa na różnorodność biologiczną (ciągle malejąca liczba gatunków uprawnych przy rosnącym areale upraw, spadek różnorodności genetycznej upraw)
Uczeń uzasadnia konieczność międzynarodowej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom przyrody, podaje przykłady takiej współpracy (np. CITES, "Natura 2000", Agenda 21)
Chemia
Podstawa programowa
Cele ogólne:
Treści nauczania: