Zajęcia prowadzone na ścieżce przyrodniczej "Stawy Krośnickie" w formie wycieczki pieszej lub rowerowej. Oferta wykorzystuje potencjał przyrodniczy Parku Krajobrazowego Dolina Baryczy. Uczestnicy mają możliwość obserwacji miejsca cennego przyrodniczo, gdzie mają możliwość poznać środowisko stawów, występującą tu faunę i florę, a także genezę i specyfikę hodowli ryb.
WSKAZANIE: oferta wykorzystuje lokalny potencjał: przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione).
Dzięki uczestnictwu w zajęciach uczeń nabędzie umiejętności rozróżniania zbiorników wodnych, pozna pojęcia wody stojącej i płynącej, dowie się o podstawowych własnościach wody, a także w bardzo prosty sposób zbada jej podstawowe parametry; będzie także mógł dowiedzieć się, jakie gatunki roślin i zwierząt zamieszkują różne rodzaje wód, a także zobaczy na własne oczy niektórych przedstawicieli fauny i flory słodkowodnej. W zajęciach jest wykorzystany potencjał w zakresie punktu 3. przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione) oraz w zakresie odnawialnych źródeł energii punkt 3. gospodarka wodna - jakość wody, kanalizacja, zużycie – oszczędzanie wody, gospodarka ściekami.
W trakcie zajęć dziecko dowiaduje się podstawowych informacji o najbardziej charakterystycznych gatunkach ptaków w Dolinie Baryczy oraz obserwuje wybrane z nich. Uczy się posługiwania sprzętem optycznym, takim jak lornetka i luneta oraz pracuje z mapą, na której zaznacza stanowiska kilku obserwowanych gatunków. Wyostrza także zmysł słuchu, ucząc się rozpoznawać głosy pospolitych ptaków. Pracuje z mapą przy ustalaniu tras migracji. W trakcie zajęć są wykorzystane potencjały w zakresie punktu 3. przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione).
Uczeń dowiaduje się podstawowych informacji na temat ekologii obu grup zwierząt oraz poznaje cechy, po których może odróżniać je w terenie. Rozwija zmysł słuchu podczas zapoznawania się z głosami płazów. Otrzymuje informacje umożliwiające odpowiedź na pytanie: Dlaczego należy chronić płazy i gady? Wie, jak się zachować, gdy zostanie ukąszone przez żmiję. Tematyka zajęć wykorzystuje i odnosi się do punktu 3. przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione).
Uczestnik zajęć poznaje uwarunkowania społeczno-historyczne rozwoju osadnictwa na terenie Doliny Baryczy; dowiaduje się o najciekawszych zabytkach tego terenu, poznaje lokalne legendy. W aspekcie lokalnego potencjału oferta wykorzystuje i zachowuje 1. kulturalny (np. tradycje i obrzędy, legendy, tradycyjne zawody, zespoły muzyczne, etc.);
2. historyczny (np. zabytki, fakty i przekazy historyczne, tradycyjna architektura, etc.);
3. przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione);
4. gospodarczy (tradycyjne zawody w tym rybacki, kowal, piekarz, rolnik, itp.).
Uczestnik zajęć nauczy się nazwania i opisania prostych zależności pomiędzy organizmami zamieszkującymi typowe dla parku środowiska. Oferta wykorzystuje i zachowuje lokalny potencjał w aspekcie 3. przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione).
Dzięki realizacji zajęć dziecko pozna różnorodność panującą w najliczniejszej i najbardziej zróżnicowanej grupie organizmów na Ziemi. Dowie się, które z występujących w parku owadów są rzadkie i podlegają szczególnej ochronie, które stwarzają problemy gospodarce oraz które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi. Uczestnik dowie się o metodach czynnej ochrony owadów zapylających kwiaty. Oferta zachowuje i wykorzystuje z lokalnych potencjałów 3. przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione).
Uczeń poznaje najważniejsze formy ochrony przyrody w Polsce. Dowiaduje się, czym różni się rezerwat od parku krajobrazowego, a obszar Natura 2000 od obszaru chronionego krajobrazu. Otrzymuje informacje o dacie powstania, celu ochrony i walorach przyrodniczych PK „Dolina Baryczy” na tle innych parków w woj. dolnośląskim. Umie odpowiedzieć na pytanie: Po co chronimy przyrodę? Niniejsza oferta edukacyjna zachowuje i wykorzystuje jako lokalny potencjał 3. przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione). Oferta jest dostępna dla osób niepełnosprawnych.
Poznajemy gatunki ptaków występujące na terenie
Parku Krajobrazowego Doliny Baryczy i zmysły ptaków oraz elementy ich budowy zewnętrznej jako
cechy przystosowania do określonego środowiska, a także zróżnicowanie środowisk bytowania ptaków.
WSKAZANIE: oferta wykorzystuje lokalny potencjał: przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione).
Celem zajęć jest uświadamianie potrzeby ochrony przyrody, umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji o ochronie przyrody,
zainteresowanie uczestników zajęć nowym systemem ochrony przyrody Natura 2000,
umiejętność wskazania wybranych obszarów Natura 2000 oraz szukania argumentów
dotyczących ich ochrony.
WSKAZANIE: oferta wykorzystuje lokalny potencjał: przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione).
Zajęcia mają na celu przybliżenie uczestnikom roli wody w przyrodzie. Proponowany przez nas temat porusza wiele aspektów bezpośrednio związanych z tym zagadnieniem i przedstawia znaczenie wody w innym świetle: woda jako środowisko życia, woda jako składnik organizmu, woda jako żywioł, znaczenie wód dla bioróżnorodności, woda w lesie, woda w drzewie, czystość wód a czystość środowiska oraz wiele, wiele innych. Dzięki naszym zajęciom uczestnicy zdobędą wiedzę na temat roli wody w przyrodzie. Poznają budowę mikroskopu i nauczą się z niego korzystać. Wykonają samodzielnie preparat mikroskopowy. Rozwiną umiejętności obsługi komputera. Dowiedzą się jak korzystać z uproszczonego klucza. Będą samodzielnie wykonywać proste eksperymenty, a ich wyniki wykorzystają przy rozwiązywaniu kart pracy, no i oczywiście nie będą się nudzić. Zanim zdecydujecie o udziale w naszych zajęciach zapraszamy do obejrzenia relacji z prowadzonych przez nas zajęć - FILM !!!
Zajęcia w centrum edukacji i terenie.Zajęcia przedstawiają co nam daje las. W ramach zajęć uczestnicy dowiadują się że las to nie tylko drewno. Poznają społeczne, ochronne i gospodarcze funkcje lasu. Zajęcia przedstawiają jaką rolę odgrywa las w życiu każdego z nas i dlaczego warto go chronić.
Zajęcia z żywymi ptakami.Celem zajęć jest zapoznanie się z różnymi gatunkami ptaków , sposobem zdobywania przez nie pożywienia, zapoznanie się z sylwetkami ptaków w zależności od metody zdobywania pokarmu. Uczestnik dowie się jak widzą ptaki drapieżne, gdzie zakładają gniazda i czym się żywią. Będzie też miałmożliwość zweryfikować wielkość poszczególnych gatunków.
sezonowe: kwiecień-czerwiec, wrzesień-październik, inne: od poniedziałku do piątku od godziny 7-15;
Podczas zajęć uczestnicy:
- dokonują bezpośredniej obserwacji obiektów przyrodniczych w terenie
- korzystają z różnych źródeł informacji
- określają stopień zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem siarki w najbliższej okolicy
- posługują się skalą porostową
- uważnie obserwują i samodzielnie wyciągają wnioski
- dokumentują wyniki swojej pracy w postaci kart pracy i zdjęć
- współpracują w grupie.
Oferta wykorzystuje przyrodniczy potencjał obszaru oraz dotyczy problematyki przeciwdziałania skutkom zmian klimatu(gospodarka emisyjna).
Celami zajęć są :
- Zapoznanie się z podstawowym pojęciem wody;
- Poznanie właściwości fizykochemicznych wody – dokonywanie pomiarów i zapisywanie wyników na kartach pracy;
- Poszukiwanie naturalnych bioindykatorów i próba oznaczenia stopnia zanieczyszczenia wody w stawie;
- Nabywanie umiejętności posługiwania się sprzętem do badań oraz kluczami i atlasami roślin i zwierząt
– próba identyfikacji zwierząt i roślin stawu.
WSKAZANIE: oferta wykorzystuje lokalny potencjał: przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione).
Start spaceru w Stawnie lub przy wiacie obok mostu nad Baryczą.Edukator wprowadzi w tematykę dotyczącą form ochrony przyrody w Dolinie Baryczy. Podczas wędrówki trasą ścieżki przyrodniczej grupa kilkukrotnie zatrzyma się żeby przy pomocy lornetek obserwować i rozpoznawać ptaki. Celem zajęć jest poznanie wodno-błotnych gatunków ptaków oraz innych gatunków zwierząt i roślin. Poznanie gatunków ryb hodowanych w stawach milickich oraz zasad gospodarki rybackiej.
WSKAZANIE: oferta wykorzystuje lokalny potencjał: przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione)
Zajęcia odbywają się w terenie. Mają na celu zaznajomienie uczestników z walorami Doliny Baryczy. Jest to wycieczka autokarowa, zatrzymujemy się w najciekawszych zakątkach doliny. Odwiedzamy m.in. wieżę ptaków niebieskich w Grabownicy, ścieżkę przyrodniczą w Stawnie, wiatrak w Duchowie i koniki polskie w Niesułowicach.Wycieczka autokarowa. WSKAZANIE: oferta wykorzystuje lokalny potencjał: przyrodniczy (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione). Cena nie obejmuje wynajmu autokaru.
Biblioteka Publiczna w Twardogórze oferuje młodszym i starszym mieszkańcom gminy, przez cały rok kalendarzowy, związane z naszą Małą Ojczyzną: konkursy, quizy, wystawy, pogadanki o ekologii, klimacie i regionie, głośne czytania regionalnych bajek i legend oraz połączone z tym zajęcia edukacyjne, z wykorzystaniem narzędzi dydaktycznych dostępnych na portalu www.edukacja.barycz.pl, sprzętu i pomocy edukacyjnych przekazanych Bibliotece w ramach projektu, po wcześniejszym umówieniu terminu i tematu zajęć.
I. Lokalne potencjały wykorzystywane w ofercie Biblioteki:
1. kulturalny (legendy i bajki regionalne)
2. historyczny (fakty i przekazy historyczne)
II. Oferta zajęć może dotyczyć następujących zagadnień związanych z przeciwdziałaniem skutkom zmian klimatu: gospodarowania odpadami i świadomych zakupów,
III. Oferta jest dostępna dla osób niepełnosprawnych w obrębie czytelni internetowej na parterze; dział dla dzieci Biblioteki usytuowany jest na pierwszym piętrze w budynku bez windy.
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.