Szanowni Państwo!
Podczas spotkań i warsztatów nauczyciele wielokrotnie podkreślali, iż oferta ośrodków powinna przynajmniej częściowo wpisywać się w ramy edukacji formalnej zawartej w Podstawie Programowej (PP) zarówno w kontekście treści dydaktycznych, jak i rozwijanych umiejętności. Ułatwi to nauczycielom w znaczący sposób korzystanie z propozycji ośrodków bez uszczerbku dla realizacji obowiązków programowych.
Co określa podstawa programowa kształcenia ogólnego?
Podstawa programowa to rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, które określa, co uczeń o przeciętnych uzdolnieniach ma umieć po zakończeniu każdego etapu kształcenia.
Dla ułatwienia pracy przy dostosowaniu oferty ośrodków pozaszkolnych do poszczególnych poziomów nauczania (przedszkola, szkoły podstawowe kl I-III i kl IV-VI, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne) udostępniamy Państwu analizę Podstawy Programowej z uwzględnieniem celów i treści przyrodniczych oraz szeroko rozumianego regionalizmu.
Analiza PP może być ważnym punktem odniesienia, do którego ośrodki mogą dopasować swoją ofertę lub źródłem informacji o tym, jakiego poziomu wiedzy mogą spodziewać się od uczniów na danym etapie edukacyjnym oraz w jakim zakresie ich oferta będzie wykraczała poza program szkoły.
Jest to materiał przygotowany w oparciu o ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
UWAGA!
Ze względu szerokie spektrum działalności ośrodków edukacji pozaszkolnej należy wybrać te cele i treści, które obejmują zakres tematyczny oferty.
Od II etapu edukacyjnego czyli kl IV-VI szkoły podstawowej w analizie zostały uwzględnione cele kształcenia i treści nauczania na różnych przedmiotach np. j. polski, historia, przyroda itp.
Po ukończeniu szkoły podstawowej uczeń kontynuuje kształcenie ogólne na III i IV etapie edukacyjnym. III etap edukacyjny realizowany jest w gimnazjum, zaś IV etap edukacyjny realizowany jest w szkole ponadgimnazjalnej.
Kształcenie ogólne na III i IV etapie edukacyjnym, choć realizowane w dwóch różnych szkołach, tworzy programowo spójną całość i stanowi fundament wykształcenia, umożliwiający zdobycie zróżnicowanych kwalifikacji zawodowych, a następnie ich późniejsze doskonalenie lub modyfikowanie, otwierając proces kształcenia się przez całe życie. Dlatego też w analizie NPP zestawiono cele i treści nauczania w gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej.
Zofia Pietryka
Koordynator ds. edukacji szkolnej
Załączniki do artykułu: | |
( IV-VI NPP analiza w tabeli.docx 81 kB ) | |
( NPP TABELA SP I_III _analiza pod kątem zgodności.docx 67 kB ) | |
( NPP tabela_przedszkola_ Analiza pod kątem tworzenia oferty edukacyjnej.docx 67 kB ) | |
( tabela g i png analiza NPP.docx 107 kB ) |